انتشار این مقاله


چگونه رسانه‌های جمعی تغییرات خلق و خوی ما را در طول روز نشان می‌دهد؟

نور تاثیر مهمی بر قسمت‌های مختلف مغز دارد که در تمرکز بر شناخت عملکرد مغز نقش بسیار مهمی دارند.

ریتم‌های شبانه‌روزی که اغلب به عنوان “ساعت بدن” نامگذاری می‌شوند بدن انسان را برای پیش‌بینی نیازهای مختلف در طول دوره  تاریکی و روشنایی فعال می‌کنند. ناحیه کوچکی در هیپوتالاموس که “هسته سوپراکیاسماتیک” نام دارد بیشترین قسمت فعالیت‌های شبانه روزی را اداره می‌کند.

هسته کیاسماتیک به تغییرات نوری که در طلوع و غروب آفتاب رخ می‌دهد حساسیت نشان می‌دهد. و سیگنا‌لهایی از طریق عصب‌ها یا هورمون‌ها به تمام بافت‌های بدن ارسال می‌کند.

بعلاوه ریتم‌های شبانه‌روزی خلق و خوی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. درک تعامل بین سیگنا‌ل‌های نور تغییر فصل‌ها و تغییر خلق مهم است؛نور تاثیر مهمی بر قسمت‌های مختلف مغز دارد که در تمرکزبر شناخت عملکرد مغز نقش بسیار مهمی دارد. همچنین خلق‌و‌خوی در به ثمر رساندن اهدافی که برای داشتن یک زندگی موفق ضروری است تاثیر مستقیمی دارد.


مقاله مرتبط: افسردگی تعطیلات


بررسی الگوهای خلقی مثبت و منفی

تیم تحقیقاتی در بریتانیا ۸۰۰ میلیون توییت ناشناس را ۳۳۵۷۶ بار در مدت چهارسال جمع‌آوری کرد.

توییترپیام‌هایی با کلمات تبریک که شامل این کلمات: مبارک باد،فوق العاده و عالی بگذرانید که اصولاً به دنبال این کلمات:کریسمس،عیدپاک و سال نو می‌آمدند؛برای جلوگیری از خراب شدن داده‌ها کنار گذاشته شدند.

سپس توییت‌ها از جهت دارا بودن کلمات مربوط به احساسات منفی و مثبت، غم و اندوه و خشم و خستگی بررسی شدند. دکتر دیزگونگ و همکارانش الگوهای متمایز خلق مثبت و منفی را در دوره‌های ۲۴ ساعته پیدا کردند.

تیم تحقیقاتی بر این باور است که این اولین تحقیق است که احساسات منفی را در دسته‌های خشم و اندوه تقسیم‌بندی کرده و آن را با خستگی نیز مقایسه کرده‌است.

نشان داده‌شد که خشم در ساعات اولیه صبح در کمترین میزان خود قرار دارد و به تدریج افزایش پیدا می‌کند به طوری‌که در عصر به طور ناگهانی با یک قله افزایشی مواجه می‌شود. اندوه در ساعت ۶ صبح در کمترین میزان و در ساعت ۸ صبخ در یشترین میزان خود قرار داشت.

احساس خستگی و کوفتگی در ۸ صبح در بالاترین میزان خود بود و پس از آن کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد.

خلق مثبت به سرعت در صبح افزایش می‌یافت  و قله‌هایی در ساعات بین ۸ تا ۱۰ صبح داشت همچنین این قله‌ها از ساعت ۸ شب تا آخر شب نیز دیده می‌شدند.

تغییر خلقتغییر فصول بر عصبانیت و خستگی بی‌تاثیر بودند اما خلق مثبت و اندوه با تغییر شرایط فرق می‌کردند.


مقاله مرتبط:راز شادی چیست؟


رسانه‌های جمعی ابزار مفیدی برای تشخیص سلامتی روان هستند

تعداد پروفایل‌های خشم و خستگی در طول فصل‌ها یا در بین روزهای هفته به طور قابل توجهی ثابت بودند.

اما الگوهای اندوه و احساسات مثبت واکنش بیشتری در پاسخ به تغییر شرایط نشان داده و سطح تعامل بیشتری با زمان شروع نورخورشید را دارا بودند.

دکتر فابون می‌گوید: این تکنیک هایی که ما در رسانه های اجتماعی نشان دادیم ابزار ارزشمندی برای مطالعه احساسات ما و درک تعاملات آنها در ریتم شبانه روزی است.

گوشی هوشمند
ID:82641920

دکتر لیت من اضافه می‌کند که ریتم‌های شبانه روزی بسیاری از اختلالات روانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تیم امیدوار است که تحقیقاتش دیگران را برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود درک شرایط مغز و سلامت روان تشویق کند.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید