انتشار این مقاله


مطالعات نشان می‌دهد سرما می‌تواند چربی خوب را در سطح سلولی فعال کند

مطالعات جدیدی که توسط دانشگاهیان در دانشگاه ناتینگهام انجام شده است، نشان می‌دهد که دماهای پایین‌تر می‌تواند تشکیل چربی خوب بدن را در سطح سلولی فعال کند.

مطالعات جدیدی که توسط دانشگاهیان در دانشگاه ناتینگهام انجام شده است، نشان می‌دهد که دماهای پایین‌تر می‌تواند تشکیل چربی خوب بدن را در سطح سلولی فعال کند.
این تحقیق که در نشریه scientific reports منتشر شده است ، برای اولین بار نشان می‌دهد که چگونگی تشکیل چربی درون بدن در طول سال‌های اولیه رشد ، مانند آنچه قبلاً تصور می‌شد ،به طور پیش فرض برنامه‌ریزی نشده است. اما حتی در سلول‌های بالغ نیز ممکن است فرم چربی در حال تشکیل تحت تاثیر محیط ما قرار گیرد.
این امر می‌تواند به ما در درک و مقابله با مسائل مربوط به چاقی و متابولیسم کمک کند و راه‌های جدیدی برای کنترل بیماری‌هایی نظیر دیابت ارائه دهد.


مقاله مرتبط: چگونه آب و هواى سرد به بدن كمك مى‌كند كالرى بيشترى بسوزاند؟!


این مطالعه دوساله توسط دکتر virginie sottile ، دانشیار سلول‌های بنیادی وتمایز سلولی و پروفسور michael symond در دانشکده پزشکی رهبری شد.
این مطالعه بر این موضوع تمرکز کرد که چگونه بدن تصمیم می‌گیرد که بافت چربی قهوه‌ای خوب (BAT، بافتی که به وسیله سوزاندن چربی ، قند و کالری اضافی ،گرما ایجاد می‌کند و به تنظیم قند خون کمک می‌کند.) تولید کند و یا بافت چربی سفید، نوع بد چربی کع انرژی زا ذخیره می‌کند و انباشته می‌شود و در طول زمان باعث اضافه وزن می‌شود.
چربی قهوه‌ای بیشتر در نوزادان و حیواناتی یافت می‌شود که به خواب زمستانی می‌روند یافت می‌شود و راهی طبیعی است برای گرم نگهداشتن در زمانی که در آسیب‌پذیرترین حالت قرار دارند.با این حال ، در سال‌های اخیر ، دانشمندان کشف کرده‌اند که مقدار کمی چربی قهوه‌ای در بزرگسالان نیز یافت می‌شود و همچنین بدن توانایی تشکیل مقدار بیشتری از آن را نیز در شرایط خاص دارد.
دکتر Sottile گفت:

شناخته شده است که قرار گرفتن در معرض دمای پایین برای مدت زمان زیاد ، می‌تواند تشکیل چربی قهوه‌ای را ارتقا ‌دهد، ولی مکانیسمش هنوز کشف نشده است.اعتقاد بر این بود که ماشه این مکانیسم سیستم عصبی بدن و تغیر در شیوه غذا خوردن ما در هوای سرد است. با این حال مطالعه ما نشان داده است که حتی با تغییر نسبتاً متوسط در دما ، می‌توانیم سلول‌های بنیادی را فعال کنیم تا پربی قهوه‌ای در سطح سلولی تولید کنیم.

خبر خوبی که از این نتایج به دست می‌آید این است که سلول‌های ما از پیش برنامه‌ریزی نشده‌اند تا چربی‌های بد تولید کنند و سلول‌های بنیادی ما می‌توانند در صورت تغییر در شیوه ‌زندگی به آن پاسخ دهند.
این مطالعه یک سیستم نگهداری‌شده در آزمایشگاه تولید شده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان را توسعه داد و بررسی کرد که اگر درجه حرارت محیط آن پایین‌تر از ۳۷ درجه سانتیگراد ( دمای طبیعی بدن) باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد. این یافته نشان داد که وقتی جیوه به دمای ۳۲ درجه کاهش یافت ، تولید سلول‌های چربی قهوه‌ای آغاز شد.
دکتر Sottile اضافه کرد:

این سیستم جدید ما ، نسبت به مدل‌های موش قبلی ، برای ما سودمندتر بود، زیرا ما می‌توانیم دقیق‌تر مطالعه کنیم که چگونه به طور خاص سلول‌های بشر تحت تاثیر کاهش دما قرار می‌گیرند.
در آینده این سیستم می‌تواند به عنوان یک میدان تست به منظور ترسیم درمان‌های بالقوه با توجه به چگونگی ارتباط مولکول‌های خاص با سلول‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. ما حتی می‌توانیم از سلول‌های خود بیمار استفاده کنیم تا یک رویکرد مناسب بیابیم جهت این که چگونه می‌توانیم بیماری آن‌ها را موثر‌تر درمان کنیم، بیماری هایی مانند دیابت.

محققان می‌گویند که در آینده افرادی که تمایل دارند وزن خود را از طریق کاهش چربی‌های سفید و افزایش سوزاندن کالری از طریق چربی‌های قهوه‌ای ،کم کنند ، حتی لازم نیست که به دماهای پایین متوسل شوند. گام بعدی در این تحقیق یافتن سوئیچ واقعی در سلول است که سلول را وادار می‌کند به تغیر دما پاسخ دهد. به این ترتیب ما ممکن است قادر به شناسایی داروها یا مولکول‌های شویم که مردم می‌توانند با خوردن و بلعیدن آن‌ها، به طور مصنوعی، این ژن را فعال کنند و بدن را به تولید بیشتر این چربی ترغیب کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید