انتشار این مقاله


مکانیسم پشت‌پرده نوعی بیماری خودایمنی کشف شد

پژوهشگران علوم‌پزشکی شمال‌غرب کشور مکانیسمی دخیل در نوع خاصی بیماری خودایمنی را کشف کردند که پیش از این ناشناخته بود. این یافته‌ها در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. دانشمندان مشاهده کردند آنتی‌بادی‌هایی فسفاتیدیل اتانول آمین را ٬ نوعی فسفولیپید مهم٬ از درون اندوزوم سلول‌ها هدف قرار می‌دهد. این کشف به نوعی […]

پژوهشگران علوم‌پزشکی شمال‌غرب کشور مکانیسمی دخیل در نوع خاصی بیماری خودایمنی را کشف کردند که پیش از این ناشناخته بود. این یافته‌ها در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

دانشمندان مشاهده کردند آنتی‌بادی‌هایی فسفاتیدیل اتانول آمین را ٬ نوعی فسفولیپید مهم٬ از درون اندوزوم سلول‌ها هدف قرار می‌دهد. این کشف به نوعی اولین مشاهده مکانیسم بیماری‌زایی مسئول بروز خودایمنی ضد فسفاتیدیل اتانول آمین ( aPE) می‌باشد. اختلال خودایمنی که با ردپیوند٬ ترومبوز . سقط جنین در ارتباط است.

بر اساس گفته‌های Ming Zhao, PhD استاد پزشکی دپارتمان قلب و عروق و مولف ارشد این مقاله, این اختلال سال ها پیش گزارش شده بود٬ ولی این که دقیقا چگونه عمل می کند٬ علی‌رغم وجود مستنداتی بسیار که مهر تاییدی بر وجود آن بود٬ در هاله ای از ابهام باقی بود.

بیماری های خودایمنی معمولا با آنتی بادی‌هایی توسعه می یابند- پروتئین‌هایی که عوامل بیماری‌زا را خنثی می‌کنند- که به اشتباه هنگام گردش در خون به سلول های بدن حمله می کنند. برای هدف قرار دادن این سلول ها آنتی‌بادی ها به رسپتورهای آنتی‌ژنی سطح سلول ها متصل می شوند. ولی تا به امروز ژائو و سایر محققان در امر شناسایی یک هدف در دسترس برای aPE توفیق نیافته بودند.

Zhao و Robert H. Lurie عضوی از مرکز جامع سرطان اظهار داشتند:

تصادف نقش مهمی در این اکتشاف داشت- ما یک تحقیق مربوط را در شب رها کردیم٬ به طور غیرمنتظره کشف کردیم آنتی ژن پس از اینترنالیزه شدن آنتی بادی به درون سلول در دسترس است.

اینترنالیزه‌شدن در اندوزوم رخ می دهد. جزیی از سلول که برای نمونه برداری از محیط و انباشت مولوکول های سیگنالینگ توسعه یافته است. در این مورد اندوزوم آنتی‌بادی ها را جذب می کند و سلول را در معرض ضعف قرار می‌دهد.

زائو بیان کرد:

یافته‌های ما نشان می دهد اینترنالیزه‌شدن فرصتی برای آنتی‌بادی های ضد PE ایجاد می کند تا به PE درون وزیکول متصل شده و از درون سلول را هدف قرار دهند. رخدادی شبیه اسب تروجان. این رخداد سلول را به آشوب می‌کشد و آن را به حالت التهابی در می‌آورد که منجر به افزایش ریسک ایجاد لخته خونی و مشکلات بارداری شود.

مهم است در نظر داشته باشیم پاسخ التهابی اثر اصلی aPE می‌باشد.

یافته‌های جدید بروز آسیب پذیری نسبت به aPE و برخی علایم بالینی آن را روشن می‌سازد. به دلیل این که اندوزوم بخشی از ساختار اکثر سلول‌های بدن می‌باشد٬ کشف ارتباط بین علایم بالینی و عملکرد آنتی‌بادی‌های aPE اولویتی اساسی برای محققان در آینده خواهد بود.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید