انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۹)

داروی جدیدی که بسیاری از مقاوم‌ترین باکتری‌ها را می‌تواند نابود کند.


۵ – ۱۲ ژانویه‌ی ۲۰۱۸


داروی جدید علیه باکتری‌های مقاوم که با الهام گرفتن از بدن انسان ساخته شده است

عامل ضدمیکروبی جدیدی توانسته سویه‌های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) را نابود کند. (NIAID_Flickr/wikimedia commons (CC BY 2.0))
عامل ضدمیکروبی جدیدی توانسته سویه‌های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) را نابود کند. (NIAID_Flickr/wikimedia  (CC BY 2.0

باکتری‌های مقاوم در برابر دارو در حال غارت آخرین ذخیره‌های آنتی‌بیوتیکی جهان هستند، و این مشکل باعث شده محققان به دنبال ترکیباتی جدید باشند؛ از قارچ‌های سمی گرفته تا باکتری‌های خاک باغچه و دیگر اشکال حیات وحش! اکنون دانشمندان ساختارهای اولیه‌ی یکی از میکروب‌کش‌های استثنایی را درون بدن خودمان یافته‌اند: با اعمال تغییرات جزئی روی یک پپتید طبیعی (زنجیره‌ای کوتاه از آمینواسیدها) در بدن انسان، دانشمندان دارویی را طراحی کرده‌اند که میکروب‌های سرسخت و مقاوم نسبت به همه‌ی درمان‌های موجود را از پا درمی‌آورد. یکی از متغیرهای ساخته شده (SAAP-۱۴۸)، خودش را به عنوان سلاحی کوچک ولی قوی ثابت کرده است. این پپتید غشای پلاسمایی باکتری را هدف قرار داده و باعث می‌شود محتویات سلولی آن به بیرون تخلیه شود.

پروتئین مرتبط با آلزایمر مانند عفونت در بدن پخش می‌شود

میزان میانگین تجمع تائو در ۱۷ بیمار تحت بررسی به کمک PETاسکن؛ با دایره‌های قرمز نشان داده شده است
میزان میانگین تجمع تائو در ۱۷ بیمار تحت بررسی به کمک PET اسکن؛ با دایره‌های قرمز نشان داده شده است.

محققین به نتایج جدیدی در ارتباط با آلزایمر رسیده‌اند. پروتئین تائو که در بیماری آلزایمر موجب زوال عقل می‌شود؛ می‌تواند از نورونی به نورون دیگر منتقل شده و در مغز پخش شود. با وجود این‌که این نوع حرکت به صورت مستقیم مشاهده نشده است، اما می‌تواند در فهم چگونگی تخریب عصبی آلزایمر راهگشا بوده و ما را در یافت ایده‌های جدید برای مقابله با تخریب مغز، که موجب از میان رفتن توانایی‌ حافظه و شناخت می‌شود، یاری رساند.


مقاله‌ی مرتبط: پروتئین مرتبط با آلزایمر مانند عفونت در بدن پخش می‌شود


واکسن بهتری برای حصبه در راه است

سالمونلا تیفی
سالمونلا تیفی (Credit: CNRI/SPL)

واکنس جدیدی قرار است برای تب تیفوئید (حصبه) تولید شود که جان میلیون‌ها کودک را در کشورهای فقیر نجات می‌دهد. این خبر پس از تأیید سازمان بهداشت جهانی در سوم ژانویه اعلام شد. این واکسن کونژوگه که توسط Bharat Biotech در هند توسعه داده شده، ایمنی بالاتری را با دوزهای کمتر به ارمغان می‌آورد. تأییدیه‌ی سازمان بهداشت جهانی این اجازه را به آژانس‌های سازمان ملل می‌دهد تا به تولید واکسن بپردازند. قرار است تا با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری سازمانی در ژنو (Gavi)، شاید ایمن‌سازی کودکان تا ۲۰۱۹ باشیم. باکتری عامل حصبه (سالمونلا تیفی)، از طریق آب و غذای آلوده پخش شده و تقریباً با ۱۱ تا ۲۰ میلیون عفونت در سال، جهان ۱۶۱,۰۰۰-۱۲۱,۰۰۰ فرد را می‌گیرد.

نیمی از زنان علم در آمریکا از تبعیض شغلی شاکی اند

Source: Pew Research Center
Source: Pew Research Center

نیمی از زنان شاغل در زمینه‌های علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات (STEM) در آمریکا می‌گویند که در کار خود مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. این نتایج نظرسنجی اخیر از نزدیک به ۵,۰۰۰ فرد است که نهم ژانویه منتشر شده است. این آمار را با ۴۱ درصد تبعیض تخمین زده شده در بقیه‌ی بخش‌ها در نظر داشته باشید. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد، افراد سیاهپوست بیشتری در این زمینه‌های شغلی (۶۲ درصد) از تبعیض‌های نژادی شاکی هستند. هر دو گروه بر این واقعیت تأکید دارند که کلیشه‌های منفی روی استخدام و ترفیع کارکنان تأثیر می‌گذارند.

راه زیادی تا ریشه‌کنی فلج اطفال داریم

نمونه‌برداری‌های وسیع نشان می‌دهد ویروس پولیو در بسیاری از فاضلاب‌های سرباز در کمین نشسته است. (©NEOC/PAK2017/ABID AHSAN)

تنها در طی سال گذشته، به نظر می‌آمد که ویروس فلج اطفال در پاکستان در حال ریشه‌کن شدن می‌باشد و آخرین پایگاه‌های خود را نیز از دست می‌دهد. ولی یافته‌های جدید نشان می‌دهند که فاصله‌ی زیادی تا ریشه‌کن شدن وجود دارد. لازم به ذکر است که این عفونت این ویروس در اکثر مناطق جهان ریشه‌کن شده و چند موردی که هر ساله در کشورمان مشاهده می‌شود، از همسایگان شرقی سرایت می‌کند. در پرهزینه‌ترین تلاش‌ها برای ردیابی یک ویروس در محیط، محققان مکان‌هایی را مورد جستجو قرار داده‌اند که به نظر می‌آید از آن پاکسازی شده است. بر اساس یافته‌ها، ۱۶ درصد از ۵۳ مرکز نمونه‌گیری از فاضلاب‌ها و دیگر مکان‌های احتمالی در این کشور وجود ویروس را مثبت گزارش کرده‌اند؛ این یعنی در مسیر فاضلاب‌های مثبت حتماً کسانی هم آلوده شده‌اند.

شاید آلودگی نوری به گسترش ویروس وست نیل کمک می‌کند

پرندگانی که در معرض نور قرار دارند بهتر می‌توانند بیماری‌ها را انتقال دهند. (Sandesh Kadur/Minden Pictures)

پس از این که در سال ۱۹۹۹ ویروس وِست نیل در ایالت‌های آمریکا مشاهده شد، چند سالی بیشتر طول نکشید که در تمام سطح این کشور گسترش یافت. این ویروس هزاران نفر را بیمار کرده و گاهی مشاهده می‌شود که دسته‌ای از پرندگان را از پا درآورده است. اکنون مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند که شاید عاملی به این ویروس منتقل‌شونده از راه پشه کمک می‌کند که اصلاً انتظارش را نداریم: آلودگی نوری! یافته‌های محققان حاکی از آن است که اگر پرندگان در معرض نور شب قرار بگیرند، با شانس دو برابری می‌توانند این ویروس را منتقل نمایند.

با اولین کوسه‌ی گیاهخوار دنیا آشنا شوید

کوسه‌ها را با درندگی‌شان می‌شناسیم؛ آرواره‌ها را به یابد بیاورید. با این حال دانشمندان اولین گونه‌های کوسه‌ای را کشف کرده‌اند که گیاه‌خوارند. پس از مشاهده‌ی آثار چمن دریایی در روده‌ی کوسه‌های bonnethead در سال ۲۰۰۷، دانشجویی ماجراجو چند کوسه را در یک تانک آب با رژیم غذایی متشکل از ۹۰ درصد گیاه دریایی و ۱۰ درصد ماهی مرکب برای سه هفته تنها گذاشت. با وجود کمبود گوشت، همه‌ی کوسه‌ها وزن‌شان بالاتر رفت و ردیابی کربن نشان داد که احتمالاً این کوسه‌های نیمی از گیاهان را هضم می‌کنند. دانشمندان بر این باورند که این توانایی از میکروب‌های روده‌ی این جانوران به وجود آمده است.


این مجموعه برگزیده‌ای از برترین وقایع علمی هفته‌ی نشریه‌های science و nature است.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید