انتشار این مقاله


پزشکی نانو و سرطان

نانو پزشکی فلورسنت که توانایی هدایت روند از بین بردن تومور را دارد، سلولهای باقی مانده تومور را از بین می‌برند.

دانشمندان دانشگاه ایالت اورگان پلتفرم داروهای نانو برای سرطان ایجاد کرده اند که می‌تواند به پزشکان کمک کند که چه بافتی را برداشته و همچنین هر سلول بدخیم که نمی‌تواند توسط جراحی برداشته شود، کشته شود.

این پلتفرم، دقت بیشتر و تمامیت را در درمان سرطان ممکن می‌سازد.

این پلتفرم به شرح زیر اجرا می‌شود:

نانوذراتی که با یک ترکیب رنگی نشاندار شده‌اند، بصورت سیستمیک تزریق می‌شوند — بصورت داخل وریدی یا به درون صفاق (حفره شکمی) تزریق می‌شوند. زمانیکه این ذرات به محل تومور می‌رسند، محیط درون سلولی تومور در پاسخ به خاصیت فلورسانس ترکیب, تغییر می‌کند.

آن، تشخیص توسط سیستم تصویربرداری نزدیک مادون قرمز (NIR) را ممکن می‌سازد که جراحان را در تشخیص اینکه چه چیز نیاز به خارج شدن دارد، یاری می‌کند.

هر ناحیه ی درخشان که نمی‌تواند بریده شود، تحت نور درمانی قرار می‌گیرد — با لیزر نزدیک مادون قرمز مورد تابش قرار می‌گیرد؛ این لیزر باعث افزایش دمای ذرات نانو شده و مرگ سلولهای سرطانی باقی مانده را در پی دارد.

نتایج این مطالعه که توسط محققان کالج داروسازی OSU/OHSU و کالج پزشکی OSU انجام شد‌، در نشریه ی Theranisrics منتشر شده‌است.

پلتفرم پزشکی نانو شامل silicon naphthalocyanine (SiNc) است که در نانو ذرات زیست تخریب پذیر PEG-PCL بسته بندی شده‌است. بدلیل اینکه SiNc طوری مهندسی شده‌است که در آغاز فلورسنت نباشد — تا زمانیکه تومور خاصیت فلورسنت را با آزاد کردن بسته بندی فعال کند– هیچ بافت غیرسرطانی را درخشان نمی‌کند.

مولفان این مطالعه، اولنا تاراتولا و اوله تاراتولا، و همکارانشان این پلتفرم را در آزمایشگاه و در دو مدل متفاوت موش ارزیابی کردند که یکی از این مدلهای موش، متاستاز داخل صفاقی تخمدان را شبیه سازی می کرد.

تیم تحقیق، تصویربرداری آنی را بر روی موشها مورد استفاده قرار داد که نشان داد نانوذرات جدید با استاندارد سیستم تصویر برداری تایید شده توسط FDA همخوانی دارد. کارآیی نور درمانی نیز بر روی مدل حیوانات زنده نشان داده شد.

اولنا تراتولا گفت: “سیستم پتلفرم نانو در عین سادگی بسیار، شدیدا کارآمد است.”

تراتولا گفت بررسی‌های آزمایشگاهی بعدی بر روی موش‌ خواهد بود؛ و پس از آن سگ‌ها نیز بمنظور اعمال جراحی در the College of Veterinary Medicine مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

تراتولا اذعان داشت: “آنها اعمال جراحی را به هر نحوی بر روی این سگ‌ها انجام خواهند داد؛ و از این پلتفرم بعنوان یک ابزار اضافی برای شناسایی سلولهای سرطانی استفاده خواهند کرد.”

انستیتو بین‌المللی سلامت و انستیتو تحقیقات بالینی اورگان این پژوهش را حمایت کرده‌اند.


مقاله مرتبط: نوارهای تستِ نانوذرات طلا با روکش پلاتین برای تشخیص بهتر سرطان


از همکاران این پژوهش نیز آدام آلانی از کالج داروسازی، شای براکا و میلان میلوانسف از the College of Veterinary Medicine را می‌توان نام برد.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید