انتشار این مقاله


ویرایش نخستین رویان انسانی

زیست‌شناسان اورگن (Oregon)، موفق به ویرایش DNA جنین‌های حیات‌پذیر انسانی، به طور موثرتر و با اشتباهات به‌ظاهر کمتر شدند.

در اقدامی که پیشتر، برخی دانشمندان پیشرو نسبت به آن هشدار داده و تا به امروز دست‌نیافتنی بوده‌است، زیست‌شناسان اورگن (Oregon)، موفق به ویرایش DNA جنین‌های حیات‌پذیر انسانی، به طور موثرتر و با اشتباهات به‌ظاهر کمتر شدند.

این آزمایش، با استفاده از تکنیک ویرایش ژنوم CRISPR-Cas9، و به رهبری Shouhrat Mitalipov از دانشگاه بهداشت و علوم اورگن انجم شده‌است. آلتا چارو (R. Alta Charo) محقق و پژوهشگر دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) در این زمینه می‌گوید:

در حالی که جامعه زمان کافی برای تصمیم در مورد خلاصی یا عدم خلاصی از موانع نظارتی و تنظیمی این مطالعات را دارد، من آن‌ها را ذاتاً غیراخلاقی نمی‌بینم.

موانع تنظیمی و نظارتی مذکور شامل ممنوعیت استفاده از بودجۀ مؤسسات ملی بهداشت برای آزمایشاتی هستند که از فن‌آوری ویرایش ژنوم جنین انسان استفاده می‌کنند.

نخستین آزمایش تغییر DNA جنین انسان با استفاده از CRISPR در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت و در آن، از جنین‌های کلینیک‌های باروری و دارای نقایص ژنتیکی حاد استفاده شد. به گزارش Technology Review، در کار جدید میتالیپوف (MItalipov) و همکاران وی، جنین انسانی را با استفاده از اسپرم اهداشده توسط مردان دارای جهش ژنتیکی – که قصد اصلاح آن با CRISPR را داستند – ایجاد کردند.

با توجه به این‌که تغییر DNA یک جنین زودرس، موجب تغییر در سلول‌هایی می‌شود که در نهایت اسپرم و تخمک تولید می‌کنند، اگر جنین متولد شده و به بزرگ‌سالی برسد، هر کودکی که به دنیا می‌آید، تغییرات ژنتیکی را به ارث می‌برد؛ عملی که اصطلاحاً Germline Editing (ویرایش سلول زایا) نامیده می‌شود. این امر باعث هراس از تاثیر این دستکاری‌ها بر روند تکامل انسان شده‌است.

برخی محققان پرسش‌هایی درمورد اهمیت تحقیقات جدید دارند. هانک گرلی (Hank Greely) استاد حقوق دانشگاه استنفورد و محقق اخلاق زیستی می‌گوید که “نکتۀ کلیدی” این است که هیچ‌کس سعی نکرده جنین‌های ویرایش شده را جایگذاری کند. او گفت که “جنین‌های تحقیقاتی” – که برای جایگذاری احتمالی، قابل‌انتقال نیستند – چندان حائز اهمیت نیستند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید