انتشار این مقاله


هر روز یک سیگار مصرف می‌کنید؟ حتی این مقدار هم می‌تواند شما را بکشد!

اگر فکر می‌کنید روزانه مصرف فقط یک عدد سیگار هیچ ضرری به شما نمی‌رساند، اشتباه می‌کنید.

اگر فکر می‌کنید روزانه مصرف فقط یک عدد سیگار هیچ ضرری به شما نمی‌رساند، اشتباه می‌کنید.

محققان بریتانیایی می‌گویند روشن کردن فقط یک عدد سیگار به صورت روزانه، بیش از حد انتظار ما با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در ارتباط است.

آلن هاکساو، از مرکز سرطان UCL در لندن، این عبارت بنیادی را بیان می‌دارد: “هیچ مقدار امن و سالمی برای مصرف سیگار در زمینه ی ابتلا به بیماری های قلب و عروق وجود ندارد”

محققان می‌گویند: مصرف کنندگان سیگار باید به جای قطع ناگهانی، به تدریج سیگار کشیدن را ترک کنند، و در صورت نیاز از ابزار مناسب برای ترک کردن استفاده کنند، تا به طور چشمگیری از خطر ابتلای خود بکاهند.

یک متخصص می‌گوید: این یک هشدار برای جوانان است؛ به این ترتیب که حتی مصرف کم سیگار تاوان بزرگی در پی دارد.


مقاله مرتبط: داروی ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد


پاتریشیا فولن، مدیر مرکز کنترل توباکو در Northwell Health در نیویورک، بیان می‌دارد: بزرگسالان جوان معمولا مقادیر کمتری سیگار نسبت به بزرگسالان مسن‌تر مصرف می‌کنند. این جوانان با مصرف کم، اغلب حتی خودشان را به عنوان مصرف کننده‌ی سیگار نمی‌شناسند. در حالی که آنها حتی با مصرف مقادیر کمی سیگار، همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروق کرونری هستند.

برای این مطالعه‌ی جدید، تیم هکساو اطلاعات ۱۴۱ پژوهش را مورد بررسی قرار دادند. از آنجایی که هر بسته سیگار به طور میانگین دارای ۲۰ عدد سیگار است، محققان انتظار داشتند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته در افرادی که روزانه یک عدد سیگار مصرف می‌کنند ۵% کسانی باشد که روزانه یک بسته سیگار مصرف می‌کنند.

اما در واقع این چنین نبود. به جای آن، گروه هکساو می‌گویند مردانی که روزانه فقط یک عدد سیگار مصرف می‌کردند، ۴۶% افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و ۴۱% افزایش احتمال سکته، نسبت به افرادی که مصرف بالا داشتند، را داشتند.

و زنانی که روزانه یک عدد سیگار مصرف می‌کردند، ۳۱% افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ۳۴% افزایش احتمال بروز سکته، نسبت به افرادی که روزانه یک بسته مصرف می‌کردند، داشتند.


مقاله مرتبط: بهترین راه‌ها برای ترک سیگار ، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید


وقتی محققان بر روی مطالعات دیگری که ریسک فاکتورهای مختلف دیگر را کنترل می‌کردند، متمرکز شدند، مشاهده کردند که مصرف روزانه فقط یک عدد سیگار همچنان خطر ابتلای زنان به بیماری های قلبی را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

هکساو در یک مجله‌ی خبری اشاره کرد: ما نشان داده‌ایم که قسمت بزرگی از خطر ابتلا به بیماری قلبی عروق کرونری و سکته، حاصل مصرف روزانه فقط دو عدد سیگار است. احتمالا این موضوع برای بسیاری از مردم تعجب‌اور است. اما مکانیسم‌هایی بیولوژیکی وجود دارد که به توضیح خطر بالای دور از انتظار مرتبط با مقادیر پایین مصرف سیگار کمک می‌کند.

 


مقاله مرتبط: ۱۴ راه عملی برای ترک دائمی سیگار


دکتر ریچل باند، مدیر سلامت قلب زنان در بیمارستان Lenox Hill در نیویورک، موافق است که “هیچ مقدار مصرف سیگار امن نیست”

او می‌گوید که تلاش برای ترک کردن سیگار می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، اما “موفقیت واقعی با دوری از هر گونه برخورد با توباکو حاصل می‌شود”

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید