انتشار این مقاله


آیا باردار هستید؟ با علائم و نشانه‌های اولیۀ بارداری آشنا شوید!

علائم اولیۀ بارداری را می شناسید؟ از حالت تهوع تا خستگی؛ چه چیزی در انتظار شماست؟

علائم و نشانه‌های اولیۀ بارداری را می شناسید؟ از حالت تهوع تا خستگی؛ چه چیزی در انتظار شماست؟

علائم و نشانه‌های کلاسیک بارداری

از متداول‌ترین علائم و نشانه‌های اولیۀ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فقدان قاعدگی. اگر در سنین بچه‌آوری هستید و با تاخیر یک‌هفته‌‌ای یا بیشتر در زمان پیش‌بینی‌شدۀ شروع عادت ماهانه مواجه هستید، احتمال بارداری وجود دارد. با این حال، اگر چرخۀ قاعدگی نامنظمی دارید، این علامت می‌تواند تنها یک نشانۀ گمراه‌کننده باشد.
  • سینه‌های متورم و حساس. تغییرات هورمونی ابتدای بارداری می‌تواند منجر به حساس و دردناک شدن سینه‌ها شوند. پس از گذشت چند هفته، به دلیل سازگاری بدن با تغییرات هورمونی، ایین ناراحتی کاهش می‌یابد.
  • تهوع (با استفراغ یا بدون آن). بیماری صبحگاهی (Morning sickness) – که می‌تواند در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد – اغلب یک ماه پس از بارداری آغاز می‌شود. با این حال، برخی از زنان احساس تهوع زودرس دارند و برخی به‌کلی آن را تجربه نمی ‌کنند. در حالی که علت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست، هورمون‌های بارداری احتمالاً نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.
  • افزایش ادرار. ممکن است بیش از حد معمول ادرار کنید. مقدار خون بدن در دوران بارداری افزایش می‌یابد که نتیجۀ آن، افزایش تولید مایع در کلیه‌ها، و افزایش ادرار است.
  • خستگی. خستگی نیز در میان علائم اولیه و شایع بارداری قرار است. در ابتدای دوران بارداری، سطح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به خواب‌آلودگی شود.

سایر علائم و نشانه‌های اولیۀ بارداری

سایر علائم و نشانه‌های کمتررایج بارداری که ممکن است در سه ماهۀ اول تجربه شوند، عبارتند از:

  • نوسانات خلقی. سیل هورمون‌های بدن در ابتدای بارداری می‌تواند فرد را به شکل غیرعادی، عاطفی و گریان کند؛ نوسانات خلقی نیز شایع هستند.
  • احساس ورم و باد کردن. تغییرات هورمونی در ابتدای بارداری می‌توانند موجب احساس ورم و باد کردن شوند؛ درست آن‌چه فرد احتمالاً در ابتدای عادت ماهانۀ خود تجربه می‌کند.
  • ظهور خال. گاهاً ظهور خال از نشانه‌های اولیۀ بارداری است. این امر – که به خونریزی لانه‌گزینی معروف است – هنگامی رخ می‌دهد که تخم حاصل از لقاح به جدار رحم متصل می‌شود؛ یعنی حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تخمک‌گذاری. خون‌ریزی احتمالی در طول دورۀ قاعدگی اتفاق می‌افتد، اما با این حال، تمام زنان آن را تجربه نمی‌کنند.
  • گرفتگی. برحی زنان در ابتدای بارداری گرفتگی خفیف عضلات رحمی را تجربه می‌کنند.
  • یبوست. تغییرات هورمونی باعث کند شدن دستگاه گوارش می‌شوند و این امر می‌تواند منجر به یبوست شود.
  • نناسازگاری‌های غذایی. در بارداری، ممکن است فرد حساسیت بیشتری نسبت به بوی‌های خاص تجربه کند. مانند سایر نشانه های بارداری، این تغییرات را می‌توان مرتبط با تغییرات هورمونی دانست.
  • گرفتگی بینی. افزایش سطح هورمون و تولید خون می‌تواند موجب تورم، خشکی و خونریزی راحت غشاهای مخاطی بینی و آبریزش بینی شود.

آیا واقعا باردار هستید؟

متأسفانه بسیاری از این علائم و نشانه‌های بارداری منحصربه‌فرد نیستند.برخی، نشان از بیماری یا آغاز عادت ماهانه باشند. به شکلی مشابه، بارداری می‌تواند بدون تجربۀ بسیاری از این علائم نیز صورت پذیرد.

با این حال، اگر بدون تجربۀ یکی از دوره‌های قاعدگی، متوجه برخی از علائم  ذکرشده شدید، می‌توانید تست بارداری خانگی انجام داده، یا به پزشک خود مراجعه کنید. اگر تست بارداری خانگی شما مثبت است، به پزشک خود مراجعه کنید. هر چه زودتر بارداری شما تأیید شود، زودتر می‌توانید مراقبت‌های دوران بارداری را آغاز کنید.


پیشنهاد می‌کنیم مجموعۀ مقالات “دوران بارداری: راهنمای جامع هفته به هفته بارداری” را مطالعه کنید!


سایر مقالات مرتبط:

۱۱ نشانه‌ی اولیه‌‌ی بارداری

آن‌چه در مورد یائسگی و بارداری باید بدانید!

آیا تهوع در دوران بارداری نشانۀ خوبی است؟

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید