انتشار این مقاله


میگرن؛ ریسک فاکتوری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی

از این به بعد میگرن هم باید به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی-عروقی در نظر گرفته شود.

مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد و کالیفورنیا اخبار نگران کننده‌ای برای میلیونها فرد مبتلا به میگرن در سرتاسر جهان داشت. طبق این مطالعه، میگرن شانس ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد و باید به عنوان یک ریسک فاکتور برای بیماریهای قلبی-عروقی در نظر گرفته شود.

طبق گفته دانشمندان موسسه تحقیقات میگرن، میگرن فقط یک سردردِ بدِ معمولی نیست، حالتیست که فرد مبتلا را رنجور و ناتوان کرده و مشخصه آن درد شدید در یک سمت یا هردوسمت سر است.

میگرن میتواند با علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، حساسیت به نور و مشکلات بینایی همراه باشد.وقتی مشکلات بینایی یا سایر مشکلات حسی اتفاق می افتد به این نوع میگرن، migraine with aura میگویند.

تخمین زده شده است که در آمریکا حدود ۳۹ میلیون نفر مبتلا به میگرن اند.
حملات میگرن میتواند بین ۴ تا ۷۲ ساعت به طول بیانجامد و ۹۰ درصد کسانیکه حملات میگرنی را تجربه میکنند نمیتوانند فعالیت های روزانه خود را ادامه دهند و از انجام آنها عاجز میشوند.

اما طبق مطالعات جدید، میگرن میتواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.


مقاله مرتبط: میگرن


تشدید بیماری‌های قلبی-عروقی با میگرن

مطالعه قبلی نشان داده بود افراد مبتلا به میگرن و علی الخصوص خانمها، احتمالا شانس بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی دارند.

در این مطالعه دانشمندان میخواستند در رابطه با ارتباط بین میگرن و بیماریهای قلبی-عروقی اطلاعات بیشتری بدست آورند..

دانشمندان اطلاعات ۵۱ هزارو سی و دو نفر را که مربوط به سالهای ۱۹۹۵-۲۰۱۳ بود، جمع آوری کردند و به ازای هر فرد دارای میگرن، ۱۰ فرد فاقد میگرن با سن و جنس یکسان را هم به مطالعه افزودند.

با مقایسه بیماران با افراد فاقد میگرن دانشمندان مشاهده کردند که افراد مبتلا به میگرن به احتمال بیشتری به بیماری های قلبی،سکته مغزی یا فیبروزه شدن عروق مبتلا میشوند.

اگر بیشتر به جزئیات مطالعه صورت گرفته بپردازیم باید گفت محققان دریافتند که ۲۵ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا به میگرن، دچار حمله قلبی میشود، که این مقدار در میان افراد سالم، ۱۷ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر بود.
همچنین از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا به میگرن، ۴۵ نفر دچار سکته ایسکمیک ( ناشی از مسدود شدن مسیر عروق مغز توسط لخته خونی و نرسیدن خون کافی به بافت مغز) شدند که این مقدار بین افراد فاقد میگرن، ۲۵ در ۱۰۰۰ نفر بود.

آمار نارسائی قلبی بین هردو گروه مشابه بود، و ارتباط چشمگیری بین میگرن و بیماریهای عروق محیطی مشاهده نشد. این یافته ها با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند استعمال دخانیات و شاخص توده بدنی (BMI) نیز همچنان پابرجا بودند.

محققان این پروژه خاطر نشان کردند که این مطالعه صرفا بر پایه مشاهدات بنا شده و آنها نتوانستند که ارتباط علت و معلولی مشخصی را بین میگرن و بیماریهای قلبی-عروقی اثبات کنند.

با این وجود آنها معتقدند که میگرن باید به عنوان یک ریسک فاکتور مهم برای بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته شود.


مقاله مرتبط: اگر به میگرن دچار می‌شوید، این کارها را انجام ندهید!


 

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید