انتشار این مقاله


مسدود کردن برخی عملکردهای مغز شاید به ریکاوری از سکته‌ی مغزی کمک کند

ریکاوری بعد از سکته مغزی یک مسئله غیر قابل پیش‌بینی است و می‌تواند ماه‌ها طول بکشد

ریکاوری بعد از سکته مغزی یک مسئله غیر قابل پیش‌بینی است و می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. اما براساس تحقیقاتی که بر روی موشها صورت گرفته است، مسدود کردن برخی از عملکردهای مغز می‌تواند کمک کند تا دوباره خود را مداربنذی کرده و ناحیه‌ی اطراف که آسیب‌دیده هستند، دوباره شروع به کار کند.

Jin-Moo Lee از دانشگاه واشنگتن در ایالت میسوری و به همراه تیمش یافتند که زمانی‌که آنها موهای اطراف چانه‌ی موش را می‌تراشند، این حیوانات می‌توانند دوره ریکاوری بعد از سکته مغزی را با سرعت بیش‌تری طی کرده و به بهبودی قابل توجهی خواهند رسید.

Lee در این مورد گفت:

این کار، اولین مطالعه برای اثبات این که می‌توان بعضی بخش‌های مخصوص را برای بازخوانی اطلاعات تحریک‌پذیرتر کرد. ما قادر هستیم که ریکاوری را تسریع‌ و بهبود ببخشیم.

در این آزمایش Lee و تیمش، در بخشی از مغز موش که مسئول پردازش درک حس در پنجه پای راست بود، سکته مغزی به وجود آوردند. سپس تیم موهای اطراف گونه یک طرف صورت موش را تراشیدند و به مدت ۸ هفته از آنها مواظبت شد. آنها یافتند که موش‌هایی که موهایشان تراشیده شده بود، در عرض ۵ هفته بهبود یافتند: در زمان حال، این حیوانات دوباره و به طور کامل از پنجه راستشان استفاده می‌کنند. اما موش‌هایی که موی ناحیه مذکور آنها تراشیده نشده بود، ۷ هفته طول کشید تا به بهبودی کامل برسند ولی هرگز نتوانستند به طور کامل از پنجه‌شان استفاده کنند.


مقاله مرتبط: سکته‌ی مغزی


عکس‌برداری از مغز نشان داد که موش‌هایی سبیل‌هاشان کنده شده است، دستخوش تغییراتی می‌شوند که به آن نقشه‌بندی دوباره گفته می‌شود. نواحی از مغز که قبلاً حس دریافتی از موهای اطراف گونه را پردازش می‌کردند، دوباره مداربندی شدند تا حس پنجه‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و مسئولیت مناطقی که در سکته آسیب دیده‌اند را بر عهده بگیرد.

ما می‌توانیم ریکاوری را با تحریک‌پذیرتر کردن بخش‌های خاصی از مغز، تسریع ببخشیم.

در حالیکه در بقیه موش‌ها این اتفاق نمی‌افتد. زمانی‌که رشد مجدد موهای گونه رخ می‌دهد، بخش‌های دوباره نقشه‌برداری شده می‌توانند سیگنال‌های فرستاده شده از ناحیه پنجه و موهای گونه را پردازش کنند.

دکتر Lee در این مورد ادامه داد:

این نقشه برداری دوباره، به حالتی که در حیوانات و افراد نابینا اتفاق می‌افتد، بسیار شباهت دارد. زمانی که هیچ داده‌ای از ناحیه چشم دریافت نمی‌شود، نواحی مرتبط با بینایی می‌توانند با دریافت اطلاعات، به پردازش صداها و زبان و حتی ریاضیات بپردازند.

دکتر لی امیدوار است که با استفاده از این یافته‌ها،درمان‌های جدیدی برای کمک به افرادی که از عوارض سکته مغزی رنج می‌برند، به وجود آورد. چه استفاده از روش محرومیت حسی و چه مصرف داروهایی که منجر به نتیجه‌ای مانند نتیجه روش قبلی شود.


مقالات مرتبط

آیا سکته مغزی در کودکان هم رخ می‌دهد؟

۵ راه پیشگیری از سکته مغزی

۸ راه‌کار برای کاهش خطر سکته مغزی یا قلبی

سکته مغزی هموراژیک

علائم هشدار دهنده سکته مغزی

چند زبانی روند بهبود سکته مغزی را تسریع می‌کند

سکته مغزی در ۴ ساعت اولیه قابل درمان است

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید