انتشار این مقاله


مبتلایان به آب‌سیاه و روش‌های جدید اندازه‌گیری فشار داخل چشم !

افراد مبتلا به آب‌سیاه خود نیز می‌توانند فشار داخل چشمشان را اندازه‌گیری کنند!

Savva Pronin و همکارانش در دانشگاه Edinburgh بریتانیا در طی یک مطالعه بررسی کرده‌اند که بیماران مبتلا به گلوکوم (آب سیاه چشم) می‌توانند با استفاده از تونومتری معکوس (در این شیوه با استفاده از برخورد یک پروب با قطر ۱ میلی‌متر در کسری از ثانیه با سطح قرنیه و برگشت آن به داخل دستگاه فشار مایع چشمی اندازه گرفته می‌شود) فشار چشم خود را اندازه‌گیری کنند.

(تونومتری یا فشارسنجی چشم روشی است که متخصصان چشم‌پزشکی جهت تعیین فشار مایع داخل چشم به‌کار می‌برند. یکی ازمهمترین روش‌ها برای تشخیص بیماری آب‌سیاه است)

فشار داخل چشمی (IOP) با استفاده از Goldman tonometry (دقیقترین روش برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم) و تونومتری برگشتی (rebound tonometer) اندازه‌گیری می‌شود. بیمارانی که بروشور آموزشی در اختیارشان قرار داده‌ شد، اندازه‌گیری فشار خود را به روش استاندارد یاد گرفتند، و IOP خود را تحت نظارت اندازه‌گیری کردند. ۱۰۰ بیمار مبتلا به گلوکوم یا فشار خون چشمی، هر دو چشمشان مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند که از ۱۰۰ نفر بیمار، در ۷۳ نفر نتایج رضایت‌بخشی به دست آمد (بیماران کارشان را به خوبی انجام دادند و IOP خوانده شده در محدوده‌ی ۵ میلی‌متر جیوه با آن‎‌چه پزشک به دست آورده بود، تفاوت داشت). ۶ بیمار دیگر نیز توانستند از دستگاه استفاده کنند اما IOP بدست آمده‌ی آن‌ها بیش‌از ۵ میلی‌متر جیوه با مقدار اندازه‌گیری شده توسط پزشک، تفاوت داشت. در مقایسه با روش Goldman tonometry، تونومتری برگشتی در‌حدود ۲/۶۶ میلی‌متر جیوه پایین‌تر بود. IOP های مشابهی که با روش تونومتری برگشتی -توسط خود فرد یا پزشک- به دست آمد، نتیجه‌ای بسیار عالی داشت. از ۷۹ فرد بیماری که نتیجه مطلوب را کسب نموده بودند، ۷۱ درصد احساس کردند که self-tonometry آسان است و همچنین ۹۲ درصد اظهار کردند که self-tonometry راحت‌تر است.

نویسندگان می‌گویند:” self-tonometry برای بهبود تعامل و همکاری بیمار مناسب است، به این دلیل‌که تصویر کامل‌تری از تغییرات IOP در طول زمان نشان می‌دهد.”

 

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید