انتشار این مقاله


باند پارچه‌ای به مدت ۶ سال در بدن یک خانم جامانده بود!

این شخص دو اسفنج جراحی را به مدت چندین سال در بدن خود حمل می‌کرده است.

به طور معمول زمانی‌که شما دردی در شکمتان حس می‌کنید دلیل آن را در چیزی که خورده‌اید جستجو می‌کنید.

اما در یک زن ۴۲ ساله ژاپنی این علائم به نتایج یک خطای پزشکی مربوط می‌شد و این شخص دو باند پارچه‌ای را به مدت چندین سال در بدن خود حمل می‌کرده است.

طبق مطلب منتشرشده در مجله New England بیمار حدود سه سال قبل از حضور در یک کلینیک برای چک آپ اولیه دردهایی در ناحیه شکمی خود احساس می‌کرده‌است.

زمانی‌که پزشکان دو قسمت پایینی شکم خانم را فشار دادند سریعاً از وجود دو توده در ناحیه لگنی این خانم آگاه شدند. توده‌ها حین لمس کردن زیاد دردناک به نظر نمی‌رسیدند اما تیم پزشکی بیمار را به انجام یک سی تی اسکن فرستادند.

تیم تحقیقاتی بازگوکرد: توموگرافی کامپیوتری شکم توده‌هایی نشان داد که پر از پروتئین‌های رشته‌ای متراکم بودند.

تنها راه برای فهمیدن ماهیت این توده‌ها جراحی کردن و بررسی مستقیم بدنی بود.

جراحی نشان داد که در واقع این دو توده اسفنج گاز هستند که در لایه‌های ضخیم و فیبری قرار دارند و تا حدودی خود را به بافت معده و روده متصل کرده‌اند-و البته بی‌شباهت به تومور نبود.

با بررسی پرونده دریافت شد که بیمار دو عمل سزارین انجام داده بود یکی از آنها نه سال پیش و یکی هم شش سال پیش.

بدون داشتن هیچ عمل جراحی دیگری در طول این سال‌ها به نظر می‌‌رسید که این خانم به مدت حداقل شش سال اسفنج ها را با خود حمل کرده‌است که به خوبی بازگوکننده آن است که در این مدت فرصت کافی برای تبدیل شدن به توده‌های فیبری را داشته است.

قسمت آزاردهنده ماجرا این‌جاست که چنین خطاهایی به طور معمول در هر زمان رخ می‌دهند به طوری‌که برای خود نام اختصاصی نیز دارد: gossypiboma


مقاله مرتبط:بازی‌های ویدئویی پزشکی، توانایی پزشکان در تشخیص تروما را افزایش می‌دهد


 جا گذاشتن تصادفی وسیله‌ای در بدن بیمار حین جراحی شامل تمام ابزار جراحی می‌شود و می‌تواند از اشیای نوک‌تیز مانند سوزن بخیه شروع شده و به تکه‌های کوچک سیم و قطعات شکسته سایر ابزار ختم شود.

شایع‌ترین وسیله فراموش‌شده باند پارچه‌ای است که احتمالاً غرق در خون در نقطه‌ای از زخم می‌افتد. هم‌چنین در یک عمل بزرگ جراحی، پزشک میتواند از ۵۰ تا ۱۰۰ عدد از آن استفاده کرده باشد.
جراح ها سعی می کنند تعداد باندها را بشمارند تا از در داخل نماندن آنها مطمئن شوند، اما هنوز هم اشتباه وجود دارد. به گفته انجمن آمریکایی بیهوشی، بین ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ بیمار در ایالات متحده در یک سال خطای جاماندن تجهیزات پزشکی را تجربه می‌کنند و دو سوم ازمورد خطای پزشکی جامانده آنها سوزن و باند است.
پزشکان و ذینفعان بر روی سیستم‌هایی برای جلوگیری از این مشکل کار می کنند. از جمله; معرفی روش‌های شمارش نوآورانه باند و حتی تبدیل کار به تکنولوژی بارکد.
به گفته Takeshi Kondo از بیمارستان دانشگاه Chiba و نویسنده اصلی مورد مطالعه، بسیاری از بیمارستانها و کلینیکهای ژاپنی تصویربرداری از شکم را قبل از بستری کردن بیمار انجام می دهند تا از این مشکلات جلوگیری کنند.
هنگامی که پزشکان باندها را برداشتند، زن به طور کامل بهبود می‌یابد و پس از پنج روز از بیمارستان خارج می‌شود. اما او در مورد دو خطای فاحش پزشکی که هر دو در یک کلینیک در بخش سزارین افتاد، به عدالت و حق خود نرسید.
کانودو به CNN گفت: “گرچه او جراح را ملاقات کرد و به او درباره اشتباهش گفت اما جراح اشتباه خود را بر اساس عدم وجود ادله روشن نپذیرفت.
با توجه به این که ISR در مواردی منجر به مرگ شده است، این زن قطعا خوش شانس بود.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید