انتشار این مقاله


بالاخره در دوران حاملگی مسکن بی‌خطر است یا نه؟ جواب گیج‌کننده است!

این نگرانی وجود دارد که تحقیقات نشان می‌دهد که مسکن‌های خفیف می‌توانند خطراتی برای جنین ایجاد کنند.

Jessica Hamzelou – حاملگی راحت‌ترین زمان زندگی یک زن نیست. من در نیمه راه بارداری هستم و در حال حاضر تا حد زیادی سردرد ، درد و گرفتگی عضلات را تجربه کرده‌ام. با وجود این ، این نگرانی وجود دارد که تحقیقات نشان می‌دهد که مسکن‌های خفیف می‌توانند خطراتی برای جنین ایجاد کنند. آخرین مطالعه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد ایبوپروفن از طریق جفت عبور می‌کند و باعث آسیب غیرقابل برگشت به تخمدان‌های جنین دختر می‌شود.


مقاله مرتبط: محققان خبر از ساخت اولين چسب مسكن ايبوپروفن مى‌دهند


تصور می‌شود که دختر با تمام تخمک‌هایی که خواهد داشت متولد می‌شود، بنابراین هرگونه تاثیری در ذخیره تخمک‌های او ، در طول عمر او باقی خواهد ماند، که بطور بالقوه بر باروری تاثیر می‌گذارد.
این تحقیق بر روی بافت تخمدان در جنین‌های سقط شده تحقیق کرده است، بنابراین از یک نسخه دقیق حاملگی دور است. اما این تنها تحقیق اشاره کننده به خطر مصرف روزانه مسکن‌ها نیست. در حال حاضر به خوبی شناخته شده است که ایبوپروفن می‌تواند در جریان خونریزی جنین در دوران پایانی بارداری دخیل باشد و با سقط‌های غیرعمدی دوران ایتدایی بارداری مرتبط است. در نتیجه پزشکان می‌گویند زنان باردار باید از مصرف ایبوپروفن اجتناب کنند.
ولی چه تعداد از زنان باردار این را می‌دانند؟ مطالعه سال ۲۰۱۳ مادران جدید در ایالات متحده و کانادا نشان داد که حدود ۲۸ درصد در دوران بارداری ایبوپروفن مصرف کرده‌اند. شاید بیشتر نگرانی از پاراستامول ( یا استامینوفن) باشد. این دارو به عنوان مسکن انتخابی در دوران حاملگی پیشنهاد می‌شود و بیش از نیمی از زنان در اروپا و ایالات متحده در دوران بارداری از آن استفاده می‌کنند. اما ما به تازگی یاد می‌گیریم، که هر چیزی که باشد، ممکن است بر جنین در حال رشد تاثیر بگذارد.


مقاله مرتبط: آیا ایبوپروفن می‌تواند سبب جلوگیری از بیماری پارکینسون شود؟


در حالی که هیچ شواهدی وجود ندارد که استفاده از پاراستامول در دوران بارداری سبب نقص مادرزادی شود – و یا هر شرایط درازمدت دیگری- این دارو با پیشرفت مغزی جنین ارتباط دارد. مطالعات آن را با کاهش پیشرفت سریع مهارت‌های ارتباطی، شروع دیرهنگام راه رفتن و افزایش شانس ابتلا به اوتیسم و یا شرایطی مانند کمبود توجه یا بیش‌فعالی مرتبط دانسته‌اند. وقتی اخیراً پزشک من برای رفع سردردم پاراستامول پیشنهاد کرد، به او درباره آنچه خوانده بودم گفتم و درباره لزوم نگرانی‌ام پرسیدم. او گفت من نیز آن‌ها را مطالعه کرده‌ام اما آن‌ها هنوز دستورالعمل‌ها را تغییر نداده‌اند. کلمات اطمینان بخش بخصوصی نبودند! بخشی از مشکل این است که داروها به طور معمول بر روی زنان باردار آزمایش نمی‌شوند، زیرا آزمایش و تحقیق روی جنین‌هایشان غیرممکن است. توصیه عمومی برای زنان باردار این است که اگر می‌توانند از مصرف مسکن‌ها اجتناب کنند و اثرات داروهای مورد استفاده در طول زمان باید مورد بررسی قرار گیرد. اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع در مورد داروهای مسکنی که هرکسی براحتی می‌تواند از مغازه‌های محلی خود خریداری کند ، صادق باشد. هیچ کدام از محققینی که ما من صحبت کردند ، معتقد نبودند که شواهد کافی برای تغییر دستورالعمل‌ها ( تائید پاراستامول و اجتناب از ایبوپروفین) وجود دارد. اما آن‌ها ابراز امیدواری کردند که به زنان باردار توصیه شود که از کمترین دوز پارستامول و برای کوتاهترین زمان مورد نیاز استفاده کنند، و اگر فقط احساس خستگی و از پا افتادگی می‌کنند مصرف نکنند.
Evie Stergiakouli ، کسی که در دانشگاه بریستول انگلستان بر روی اثرات پاراستامول مطالعه می‌کند،می‌گوید:

مردم اغلب فراموش می‌کنند که این یک داروی قوی است.

البته قبل از به کارگیری هرگونه درمان در دوران بارداری ، بهتر است با پزشک چک کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید