انتشار این مقاله


آنزیم کلاژناز باعث کاهش درد و مدت زمان بهبودی در دندان‌پزشکی می‌شود

آنزیم کلاژناز با تسهیل حرکت دندان‌ها به صورت غیرتهاجمی باعث کاهش درد می‌شود.

بسیاری از بیماران به دلیل ترس از جراحی‌های دهان و بهبود دردناک آن به هیچ وجه حاضر نیستند تا به دندان‌پزشکی مراجعه کنند.  در حال حاضر تیمی از محققان تحقیقات پیش‌کلینیکی را ACS Nano توصیف کرده‌اند که نشان می‌دهد با استفاده از فناوری‌های تخصصی نانو می‌توان درد و همچنین مدت زمان بهبودی را کاهش داد.

به گفته‌ی انجمن ارتودنتیست‌های آمریکایی در ایالات متحده سالانه حدود ۵ میلیون بیمار تحت عمل ارتودنسی قرار می‌گیرند. در موارد خاص، دندان ها به گونه ای ناهموار هستند که قبل از اعمال زانوی دندان ها، جراحی برای برش کلاژن ها در زیر لثه اجتناب ناپذیر است. با این حال، مردم معمولا تمایل دارند که از این روش اجتناب کنند، چرا که آن را تهاجمی و ممکن است دردناک باشد.

محققان به تازگی با استفاده از فناوری نانو روش‌های درمانی برای مناطق خاص ارائه داده‌اند. به عنوان مثال مطالعات پیشین موفقیت در استفاده از لیپوزوم‌ها (حامل‌هایی در ابعاد نانو) برای تحویل داروها را نشان می‌دهد. آنزیم کلاژناز می‌تواند به صورت پیش‌بینی شده برای تغییر الیافی که دندان‌ها را به استخوان داخل دهان متصل می‌کند، مورد استفاده قرار گیرد بدون آنکه به چاقوی جراحی نیازی باشد. با این حال رساندن آنزیم‌ها به مکان موردنظر با استفاده از لیپوزوم‌ها بسیار دشوار است. آوی اسکرودر و تیمش در نظر دارند تا با طراحی لیپوزومی خاص بتوانند آنزیم کلاژناز را به محل مورد نظر در دهان با هدف نانوجراحی برسانند.


مقاله مرتبط: نانوذرات ویژه داروها را به مناطق عمیق‌تر تومور می‌رسانند


محققان نانوذرات لیپوزومال شامل کلاژناز را ساخته و تحقیقات خود را بر روی موش صحرایی انجام دادند. پس از قرار دادن لیپوزوم‌ها در زیر لثه، کلاژناز تخلیه شده و  توسط کلسیم داخل دهان به طور طبیعی فعال می‌شود. کلاژناز فیبرهای کلاژن را سست می‌کند و باعث می‌شود دندان‌ها با استفاده از بریس‌های ارتودنسی یه راحتی حرکت کنند.

در مقایسه با روش‌های سنتی، با اتخاذ درمان کلاژناز، حرکت دندان‌ها ۳ برابر سریعتر جابه‌جا می‌شوند. پس از جراحی، وزن تمام موش‌ها کاهش می‌یابد، درست شبیه به شیوه‌ای که مردم معمولا کاهش وزن دارند. با این حال در مقایسه با سایر موش‌ها، موش‌هایی که با کلاژناز درمان شده‌اند، به سرعت وزن سالم خود را به دست می‌آورند که بر این اساس تیم نشان می‌دهد که آن‌ها از درد، رنج نمی‌برند.


مقاله مرتبط: مروری بر دارورسانی مبتنی بر نانوتکنولوژی


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید