انتشار این مقاله


بیهوشی می‌تواند روی حافظه‌تان تأثیر بگذارد

خطر از دست رفتن حافظه و کاهش توانایی‌های شناختی بعد از بیهوشی در افراد میانسال بیشتر است.

محققان طبق تحقیقات صورت گرفته نتیجه گیری کردند که خطر از دست رفتن حافظه و کاهش توانایی‌های شناختی بعد از بیهوشی در افراد میانسال بیشتر است که به عنوان یکی از عوارض بیهوشی به شمار می‌رود.

شاید انتظار داشته باشید بعد از بیهوشی و عمل جراحی کمی گیج و منگ شوید و هوشیاریتان پایین بیاید اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که احتمالا بیهوشی اثر پایداری روی حافظه و ادراک داشته باشد.


مقاله مرتبط:چگونه از لحاظ ذهنی برای جراحی آماده شویم و ریکاوری سریع‌تری داشته باشیم؟


محققان پیش از این شواهدی یافته بودند که نشان می‌داد بیهوشی می‌تواند ادراک را در سالمندان کاهش دهد. اما مطالعه جدیدی که اخیرا در ژورنال پزشکی Anesthesia منتشر شده‌است نشان می‌دهد که این ریسک احتمالاً برای افراد میانسال هم وجود دارد.

بیهوشی از جنبه‌های مختلف برای پزشکان یک راز بشمار می‌رود و پر از سوال و ابهام است. با وجود استفاده گسترده آن در طی یک قرن اخیر، پزشکان هنوز مکانیسم بیهوشی را بطور کامل درک نکرده‌اند.

در این مطالعه محققان ۹۶۴ شرکت کننده در این مطالعه را که میانگین سنشان ۵۴ سال بود، مورد ارزیابی قرار دادند.

وضعیت ادراکی (شناختی) شرکت کنندگان بوسیله دو آزمون مورد سنجش قرار گرفت تا مشخص شود درآینده کدامیک متحمل کاهش ادراک یا حافظه خواهند شد.

از ۶۷۰ مراجعه کننده که در ابتدا حافظه نرمالی داشتند، آنهایی که طی مدت این مطالعه تحت عمل جراحی و بیهوشی قرار گرفته بودند، دوبرابر دیگران نشانه‌هایی از حافظه غیرنرمال از خود نشان دادند.
در کل ۲۱ نفر از ۱۱۴ نفری که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند دچار حافظه غیرنرمال(کاهش یافته) شدند. که بطور قابل ملاحظه‌ای از لحلاظ درصد نسبت به کسانیکه بیهوشی را تجربه نکرده بودند، بیشتر بود.

در کل تیم تحقیقاتی دریافت که مشارکت کنندگانی که جراحی داشتند، مشکلات حافظه در آنها بیشتر بود، هرچند تغییرات حافظه قبل و بعد ازعمل نسبتاً اندک بود.

همچنین محققان دریافتند که جراحی با کاهش آنی حافظه و یادگیری کلامی در ارتباط است و نرخ آن بین کسانیکه تحت جراحی قرار گرفته‌اند دوبرابر سایرین است.

کم اما با اهمیت

محققان این مطالعه می‌گویند تغییرات حافظه بعد از بیهوشی با اینکه اندک است اما با اینحال از لحاظ شاخصهای استاندارد داخلی که به کار می‌بریم مهم‌اند.

محققین همچنین دریافتند که سرعت زوال توانایی‌های شناختی در افرادی که از همان ابتدای مطالعه پایین بود، بیشتر است.

محققین این پروژه اعتقاد دارند تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تاثیرات طولانی مدت بیهوشی در سایر جمعیتها مورد نیاز است.

بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی؟

دکتر Gayatri Devi نورولوژیست بیمارستان Lenox Hill شهر نیویورک در این رابطه می‌گوید:
من همیشه از بکارگیری بیهوشی عمومی روی بیمارانی که دچار مشکلات حافظه هستند پرهیز میکردم زیرا اثرات سوء آن روی بیماران را مشاهده کرده بودم.
باید تا جایی که ممکن است به جای بیهوشی عمومی از بیهوشی موضعی و منطقه‌ای استفاده کرد، مگر در مواردی که راه دیگری بجز استفاده از بیهوشی عمومی وجود ندارد.


مقاله مرتبط:جراحی مغز بدون بیهوشی


 

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید