انتشار این مقاله


مصرف یک یا چند لیوان نوشابه به صورت روزانه می‌تواند شانس بارداری را کاهش دهد

مصرف یک یا چند نوشیدنی قندی در روز (توسط هر کدام از زوج‌ها) با کاهش احتمال بارداری همراه است.

مقدار قند افزوده شده در رژیم غذایی مردم آمریکا در ۵۰ سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. بخش عمده‌ای از این افزایش به علت افزایش مصرف نوشیدنی‌های قندی است که حدود یک سوم کل مصرف قند اضافه شده در رژیم غذایی مردم آمریکا را تشکیل می‌دهد. در حالی که مصرف این نوشیدنی‌ها با افزایش وزن، دیابت نوع ۲، قاعدگی زودرس و کیفیت پایین اسپرم مرتبط است؛ مطالعات اندکی به طور مستقیم ارتباط بین نوشیدنی‌های قندی و باروری را بررسی کرده‌اند.

اکنون، مطالعه جدیدی به رهبری محققان دانشکده بهداشت عمومی بوستون (BUSPH) این را یافته است که مصرف یک یا چند نوشیدنی قندی در روز (توسط هر کدام از زوج‌ها) با کاهش احتمال بارداری همراه است.

نویسنده ارشد Elizabeth Hatch، استاد اپیدمیولوژی می‌گوید:

«پس از کنترل بسیاری از عوامل دیگر، از جمله چاقی، مصرف کافئین، الکل، سیگار و کیفیت کلی رژیم غذایی، ما ارتباطات مثبتی میان مصرف نوشیدنی‌های قندی و کاهش باروری یافتیم. زوج‌هایی که تصمیم به بارداری دارند، باید محدود کردن مصرف این نوشیدنی‌ها را در نظر بگیرند. به ویژه به دلیل آن که این نوشیدنی‌ها با دیگر اثرات نامطلوب سلامتی ‌نیز ارتباط دارند.»


مقاله مرتبط: با مصرف تنها دو نوشیدنی قندی در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد


حدود ۱۵درصد از زوجین در آمریکای شمالی ناباروری را تجربه می‌کنند. شناسایی عوامل خطر قابل تغییر برای ناباروری، از جمله رژیم غذایی، می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا سریع‌تر ابستن شوند و استرس روانی را کم کرده و مشکلات مالی مربوط به درمان‌های باروری که بیش از ۵ میلیارد دلار از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی سالانه ایالات متحده را شامل می‌شود، را کاهش دهند.

از طریق مطالعه بارداری آنلاین (PRESTO)، یک مطالعه کوهرت آینده‌نگر وابسته به وب درحال پیشرفت از زوج‌های شمال آمریکا، محققان ۳۸۲۸ زن ۲۱ تا ۴۵ ساله و ۱۰۴۵ نفر از مردان آن‌ها را که در ایالات متحده و یا کانادا زندگی می‌کنند، مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان یک نظرسنجی پایه جامع در مورد سوابق پزشکی انجام دادند. این نظر سنجی ‌شامل عوامل سبک زندگی و رژیم غذایی، از جمله مصرف نوشیدنی‌های قندی بود. زنان شرکت‌کننده بعد از آن یک سری پرسش‌نامه را هر دو‌ ماه یک بار پر می‌کردند و این روند تا زمان حاملگی فرد و یا تا ۱۲ ماه ادامه داشت.

هر دوی زنان و مردان مصرف‌کننده نوشیدنی‌های قندی با ۲۰ درصد کاهش قابلیت باروری نسبت به میانگین احتمال ماهانه لقاح مواجه شدند. زنانی که حداقل یک بار در روز نوشابه مصرف می‌کنند، ۲۵ درصد کاهش این احتمال را تجربه کردند. مصرف مردان با ۳۳ درصد پایین‌تر بودن احتمال لقاح همراه بود. مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا حتی منجر به کاهش بیشتر در احتمال باروری می‌شود. البته نتایج در باره نوشیدنی انرژی‌زا بر اساس تعداد کمی از مصرف‌کنندگان بود. پیوستگی کمی بین مصرف آب میوه یا دیابت رژیم غذایی و باروری مشاهده شد.


مقاله مرتبط: نوشیدنی‌های انرژی‌زا؟ هرگز!


نویسندگان نتیجه گرفتند” با توجه به سطوح بالا مصرف نوشیدنی‌های قندی توسط زوج‌های شمال آمریکا در سن باروری، این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی برای بهداشت عمومی داشته باشد.”

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید