انتشار این مقاله


مکمل کلسیم می‌تواند خطر رشد غیرطبیعی روده (پولیپ) را افزایش دهد

مکمل‌ کلسیمی٬ در صورتی که همراه ویتامینD یا بدون آن مصرف شود، احتمال رشد غیرطبیعی در روده بزرگ (پولیپ) افزایش می‌یابد.

مکمل کلسیم ، در صورتی که همراه ویتامینD یا بدون آن مصرف شود، احتمال رشد غیرطبیعی روده بزرگ (کولون) که پولیپ نامیده می‌شود را افزایش می‌دهد. این نتایج حاصل یک تحقیق در ایالات متحده آمریکا می باشد که در ژورنال Gut منتشر شده است.

پژوهشگران بیان می دارند بررسی‌های بیشتر برای تائید این داده‌ها توصیه می‌شود. زیان احتمالی مکمل‌‌‌‌ها باید در مقابل منافع آن‌ها بررسی شود. با در نظر گرفتن این حقیقت که مکمل های کلسیم توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مصرف می‌شوند یافته‌ها ممکن است تاثیری مهم بر غربال‌گری و پیشگیری از سرطان داشته باشد.

پولیپ‌ها حاصل رشدی کوچک در قسمت‌‌های پایینی روده بزرگ می‌باشد. این زائده‌ها سرطانی نیستند ولی در صورت عدم برداشت ممکن است مولد سرطان شوند.

پولیپ‌ها اندازه‌ها و اشکال متعددی دارند. در این پژوهش بر روی پولیپ‌های دندانه‌ ‌دار تمرکز کردیم. این نوع پولیپ از انواع‌ متعارف آدنوماتوز شیوع کمتری دارد ولی ریسک بروز سرطان در هر دو نوع یکسان می‌باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند کلسیم به همراه ویتامینD می توانند اثرات حفاظتی در برابر پولیپ‌های کولون داشته باشند. اما نتایج متغیرند.

برای به دست‌آوردن نتایج بیش‌تر٬ گروهی متشکل از محققان آمریکایی مطالعه‌ای برای تعیین اثر مصرف روزانه کلسیم + ویتامینD بر بروز پولیپ‌های دندانه‌دار آغاز کردند. آن‌ها داده‌های حاصل از یک آزمایش وسیع در ایالات متحده که شامل بیش از ۲۰۰۰ بیمار با سنین ۴۵ تا ۷۵ سال که سابقه ابتلا به پولیپ را داشتند و به دنبال انجام آزمایشات پیگیری (کولونوسکوپی) بودند.

بیمارانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده٬بیماری التهابی روده یا سایر مشکلات جدی را دارا بودند از تحقیق خط خوردند. چندین فاکتور از جمله جنسیت٬ تغذیه٬وزن٬ و سابقه استفاده از داروهای ضدالتهابی را لحاظ شد. بیماران واجد شرایط به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. به هریک از این گروه‌ها به صورت روزانه کلسیم٬ ویتامینD یا هر دو به مدت ۳ تا ۵ سال (فاز درمانی) تا فرارسیدن موعد کلونوسکوپی داده شد.

اثراتی که ۳ تا ۵ سال بعد از درمان نیز بروز کرد مشاهده و ثبت شد. در فاز درمان اثری حاصل از کلسیم و ویتامینD بر روی پولیپ دندانه‌دار مشاهده شد. گرچه طی فاز بعدی مشاهده ( ۶-۱۰ سال بعد از شروع درمان) پژوهشگران ریسک بیشتر بروز پولیپ دندانه‌دار را در میان بیمارانی که کلسیم را به تنهایی مصرف کرده بودند٬ دریافتند. آن‌‌ها ۳-۵ سال بعد از پایان درمان نیز ریسک بیشتر بروز پولیپ را در میان بیمارانی که ترکیبی از کلسیم و ویتامینD مصرف کرده بودند مشاهده کردند.

شواهدی به دست آمد که افراد سیگاری و زنان در معرض خطر بیش‌تری در مواجهه با مکمل کلسیم قرار دارند. هیچ رابطه‌ای بین مصرف ویتامینD به تنهایی و بروز پولیپ دندانه‌دار به دست نیامد. نتایج تنها با مکمل‌های کلسیمی مربوط بودند نه کلسیم تغذیه‌ای.

به گفته‌ی مولف:

استحکام نتایج این تحقیق از تصادفی‌بودن طراحی آن و تعداد بالای نمونه‌ها ناشی می‌شود.

گرچه آن‌‌ها اشاره کردند نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل ثانویه آزمایش حاصل شده و ممکن است برخی نتایج در اثر تصادف به وجود آمده باشند.

بر طبق اظهارات مولفان این مقاله تحقیقات بیش‌تری برای برای تصدیق این نتایج مورد نیاز است. ولی اگر واقعا ترکیب کلسیم + ویتامینD با ریسک بیشتر بروز پولیپ دندانه دار در ارتباط باشد بر روی سلامت عمومی جامعه اثری شگرف خواهد داشت.

تا آن زمان٬ توصیه می‌کنند تا افرادی با سابقه ابتلا به پولیپ‌های دندانه‌دار پیش‌سرطانی٬ مخصوصا زنان و افراد سیگاری٬ بهتر است از مصرف مکمل هلی کلسیم و ویتامینD  اجتناب ورزند.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید