انتشار این مقاله


سیاره کوتوله (۵): ماکی ماکی از اجرام کلاسیک کمربند کویپر محسوب می‌شود

با دومین جرم پرنور در کمربند کویپر آشنا شوید.

ماکی ماکی (Makemake) دومین سیاره کوتوله نزدیک به خورشید بوده و از نظر قطر نیز در جایگاه سوم قرار دارد. این سیاره آخرین روز مارس ۲۰۰۵ کشف گردید و در جولای ۲۰۰۸ از سوی اتحادیه بین المللی اخترشناسان به عنوان سیاره کوتوله به رسمیت شناخته شد. تا آوریل ۲۰۱۶ عقیده بر این بود که ماکی ماکی تنها سیاره در بین چهار سیاره کوتوله خارجی است که فاقد قمر می‌باشد. که البته با شناسایی قمر MK 2 در آوریل همان سال، ورق برگشت.


شناسنامه ماکی ماکی

  • قطر استوایی: ۱,۴۳۴ کیلومترماکی ماکی
  • قطر قطبی: ۱,۴۲۲ کیلومتر
  • جرم: ۱۰۲۱ × ۵-۲ کیلوگرم
  • فاصله از خورشید: ۶/۸۵ میلیارد کیلومتر ۴۵/۷۹ واحد نجومی
  • تناوب مدار: ۳۰۹/۹ سال
  • دمای سطح: منفی ۲۳۹ درجه سانتی‌گراد
  • تعداد قمر: یک
  • تاریخ کشف: ۳۱ام مارس ۲۰۰۵
  • کاشف: مایکل براون، چد تروهیو، دیوید رابینویتز

ماکی ماکی

ماکی ماکی می‌توانست خیلی زودتر از این‌ها شناسایی شود.

ماکی ماکی بعد از پلوتو، دومین جرم درخشان در کمربند کویپر محسوب می‌شود (سومین را که به خاطر دارید؟). در عالم تئوری، کلاید تامبا (Clyde Tombaugh) می‌توانست در همان سال ۱۹۳۰، که در حال جست‌وجوی سیارات فرانپتونی (trans-Neptunian) بود، آن را کشف نماید؛ که نتوانست. علی‌رغم درخشش قابل توجه، وجود ستاره‌های عدیده در کهکشان راه شیری، شناسایی این سیاره را در هر دوره‌ای برای ستاره‌شناسان دشوار می‌ساخت.


اگر با سومین جرم درخشان کمربند کویپر آشنایی ندارید به این مطلب مراجعه کنید: سیاره کوتوله (۴): شاید بهتر بود هائومیا را سیارک بنامیم


ماکی ماکی یک قمر دارد.

با شناسایی MK 2 در آوریل ۲۰۱۶، ماکی ماکی توانست از تنهایی در بیاید! قطر این قمر ۱۶۰ کیلومتر است. در تصاویر ارسالی از تلسکوپ هابل، MK 2 در فاصلۀ ۲۰ هزار کیلومتری از سیاره خود شناسایی گردید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید وجود قمر، محاسبۀ جرم سیاره را آسان‌تر می‌کند. پیش از کشف MK 2، جرم این سیاره صرفاً یک عدد حدودی بود (تخمین زده شده بود).

برخلاف انتظار، ماکی ماکی فاقد اتمسفر است.

اخترشناسان تا سال ۲۰۱۱ گمان می‌کردند ماکی‌ماکی نیز همانند پلوتو دارای اتمسفر باشد (البته اتمسفر پلوتو ناپایدار است). در سال ۲۰۱۱، عبور این سیاره از مقابل یک ستارۀ درخشان نشان داد که هیچ‌گونه گازی آن را احاطه نکرده است. اگر اتمسفری وجود داشته باشد، جنس آن به احتمال قوی از متان و نیتروژن خواهد بود.

ماکی ماکی یکی از اجرام کلاسیک کمربند کویپر محسوب می‌شود.

مدار سیاره آن‌قدری از پلوتو فاصله دارد که تحت تأثیر گرانش نپتون قرار نگیرد (برخلاف پلوتو که در برابر نپتون آسیب‌پذیر است). این بدین معنی است که ماکی ماکی تا پایان عمر کهکشان راه شیری به حیات خود ادامه خواهد داد.

ماکی ماکی سه سال پس از کشف، نام‌گذاری شد.

نام ماکی ماکی از آفریدگار نوع بشر و خدای باروری در اساطیر راپا نوی (Rapa Nui) گرفته شده است. راپا نوی مردم بومی جزیره ایستر (Easter Island) هستند. علت انتخاب این نام هم این بود که شناسایی این سیاره در محلی نزدیک به این جزیره صورت گرفته بود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید