انتشار این مقاله


درگيرى‌های اجتماعی موجب تغییر باکتری‌های روده‌ای می‌شود

استرس‌های اجتماعی موجب تغییر میکروبیوم روده می‌شود و هر‌چه دفعات مواجهه بیش‌تر باشد تغییر شدید‌تر خواهد بود.

مغز و روده‌ی ما بر یکدیگر اثر می‌گذارند، گرچه بسیاری از راه‌هایی که در آن با یکدیگر ارتباط دارند هنوز ناشناخته مانده است. مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد چگونه استرس‌های‌ حاصل از کشمکش‌ روی باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارند. آیا این اثر در افراد برنده و بازنده متفاوت است؟

تحقیقات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض استرس از راه‌های مختلفی بر بدن ما اثر می‌گذارد و اثر استرس می‌تواند از قلب تا روده را درگیر کند. در حقیقت یافته‌های مطالعات حاکی از این است که اختلالات خلقی اغلب با ناراحتی‌های دستگاه گوارش، از جمله علائم جسمی مرتبط است. اما جنبه‌های مختلفی از ارتباط مغز و روده ناشناخته مانده است، به عنوان مثال چنانچه با استرس ناشی از درگیری‌های اجتماعی مواجه شویم، جایگاه نهایی ما برنده یا بازنده بودن تا چه حد بر میکروبیوم ما اثر می‌گذارد؟

دانشمندان دانشگاه Georgia State در آتلانتا، همسترهای سوریه‌ای را در موقعیت‌هایی پر استرس قرار داده و تغییرات فیزیولوژیک در بدن آن‌ها را بررسی کردند. این حیوانات جدا از این‌که در میان حیوانات خانگی منبع شادی به شمار می‌روند، برای مطالعه‌ی پاسخ‌های بیولوژیکی به استرس اجتماعی بسیار مناسب‌ند. چون وقتی تعدادی از آن‌ها با هم هستند، با یکدیگر به رقابت پرداخته و به حیوانات غالب و مغلوب تقسیم می‌شوند.


مقالۀ مرتبط: ورزش به تنهایی میکروبیوتای روده را تغییر می‌دهد


دکتر Kim Huhman و همکارانش، بر روی همسترهای نر بالغ کار می‌کردند. این‌که چگونه موقعیت‌های پر‌استرس اجتماعی، میکروبیوم آن‌ها را تغییر داد. آن‌ها پیش بینی کردند همستر‌های مغلوب بیش‌تر تحت تاثیر کشمکش قرار می‌گیرند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Behavioural Brain Research منتشر شد.

مقایسه‌ی افراد غالب و مغلوب

دکتر Huhman و تیم همکارانش باکتری‌های روده‌ی همستر‌ها را در شروع مطالعه پیش از برخورد با یکدیگر و در پایان پس از رقابت آنالیز کردند. محققان این نمونه‌ها را با نمونه‌های گروه کنترل که از قبل با یکدیگر آشنا بوده و رقابتی میان آن‌ها صورت نگرفت مقایسه کردند.

دکتر Huhman اظهار می‌کند:

متوجه شدیم مواجهه با استرس اجتماعی حتی یک مرتبه، موجب تغییر میکروبیوم روده می‌شود. هر‌چه عوامل استرس‌زا شدید‌تر باشند تغییر میکروبیوم پس از برخورد‌های مکرر بیش‌تر خواهد شد.

بازنده‌ها هورمون استرس بيش‌تری نسبت به برندگان آزاد کردند. فرض اولیه‌ این بود که تغییرات میکروبیوم در حیوانات بازنده بیش‌تر از برنده است. اما نتایج مطالعه محققان را شگفت‌زده کرد. نمونه‌های میکروبیوم روده که از برندگان گرفته شده بود با نمونه‌های بازندگان تفاوت چندانی نداشت.

نمونه‌های هر دو گروه برنده و بازنده شامل باکتری‌های مختلف روده بود. در حقیقت تنها تغییر قابل توجه در انواع باکتری‌های ساکن روده بود. استرس اجتماعی بدون در نظر گرفتن برنده و بازنده منجر به تغییر کلی در میکروبیوم شد. اگر‌چه باکتری‌هایی که در برنده و بازنده تحت تاثیر قرار گرفتند متفاوت بودند.

احتمال دارد تغییر میکروبیوم در بازنده‌ها بیش‌تر باشد، اما نتایج این مطالعه قطعیت این فرضیه را نشان نداد. نمونه‌های دیگری که قبل از مواجهه با استرس از حیوانات گرفته شده بود، باعث شگفتی محققان شد. آن‌ها دریافتند با توجه به تفاوت‌های اصلی در نمونه‌های میکروبیوم قبل از مواجهه با استرس می‌توان برنده و بازنده را پیش‌بینی کرد.

این یک نتیجه‌ی فوق‌العاده است که برخی باکتری‌ها پیش‌بینی می‌کنند یک حیوان برنده خواهد بود یا بازنده! محققان می‌گویند مطالعات آینده باید به بررسی قابلیت تاثیر متقابل باکتری‌های روده و پاسخ به استرس ناشی از درگیری‌های اجتماعی بپردازد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید