انتشار این مقاله


با تنها کتابخانه‌ی بدون کتاب آمریکا آشنا شوید!

کتابخانه‌ی هاسکل در مرز میان دو کشور قرار‌گرفته است. در این مقاله داستان ساخته‌شدن این کتابخانه را می‌خوانیم.

شما به کتابخانه‌ی آزاد و خانه‌ی اُپرای هاسکل در خط دربی، در ورمونت آمریکا، وارد می‌شوید، اما اگر به نزدیک قفسه‌های کتاب بروید، خود را در کِبِک می‌یابید. این ساختمان درست روی مرز میان آمریکا و کاناداست، و این موقعیت عجیبش اتفاقی نیست.

هاسکل

کتابخانه‌ی هاسکل در مرز میان دو کشور قرار‌ دارد


مقاله مرتبط:‌کتاب خوانی باعث افزایش طول عمر می‌شود!


خط مرزی

کتابخانه هاسکل توسط مارتا استوارت هاسکل و پسرش هوراس استورات هاسکل به همسر خانم هاسکل، کارلوس تقدیم‌ شده‌ است که در جامعه‌ی مرزی بازرگان برجسته‌ای بود. مارتا کانادایی و کارلوس آمریکایی بود. پس منطقی بود که ساختمانی بنا کنند تا دو کشور را زیر یک سقف به‌هم پیوند‌‌ دهند. آن موقعیت مکانی تنها نکته‌ی جالبش نبود: آن ساختمان توسط یک معمار اهل کِبِک، جیمز بال، و همسر آمریکایی‌اش، گیلبرت اسمیت، طراحی‌شده‌ بود. به‌همین‌ترتیب ساخت‌و‌سازش هم توسط بناهایی از هر دو کشور مورد نظارت قرار‌گرفت.

کتابخانه
سالن اپرای کتابخانه هاسکل

رکورد‌شکن

مکان این کتابخانه روی مرز موجب چند بهانه برای شهرتش می‌شود؛ چون کتاب‌ها و میزگردهایش در طرف کانادایی است، ولی ورودی‌اش در بخش آمریکایی است، این ساختمان به عنوان تنها کتابخانه‌ی بدون کتاب آمریکا شناخته شده است! هم‌چنین استیج خانه‌ی اُپرا در کانادا قرار گرفته و صندلی‌هایش در آمریکا. پس این تنها خانه‌ی اپرای بدون استیج در آمریکاست. از آن جا که این ساختمان به‌عنوان هدیه به هر دو کشور داده‌ شده، مرزهای اطراف ساختمان حصارکشی شده است. تنها راهی که می‌شود آزادانه از خط دربی میان ورمونت و کِبِک گذشت، این است که از کتابخانه دیدن‌کنید.

 

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید