انتشار این مقاله


رشد رگ های جدید در افراد دیالیزی، عوارض دیالیز را به حداقل می رساند

با کمک به ساخت عروق جدید در افراد دیالیزی میتوان عوارض ناشی از دیالیز را کاهش داد.

افرادی که به مدت زیادی دیالیز می شوند مستعد عفونت و مشکلات دیگر هستند؛زیرا لوله ای پلاستیکی در بازویشان جایگذاری شده است. یک کمپانی تلاش می کند که رگ های جدیدی بسازد که به طور طبیعی به این دستگاه متصل شوند


مقاله مرتبط: دیالیز صفاقی


پروسه انتظار برای دریافت پیوند کلیه معمولا طولانی و دردناک است و می تواند هفته ها رنج ناشی از دیالیز را در پی داشته باشد.  وسیله جدیدی که به بیماران کمک می کند تا رگ های جدیدی بسازند، به تصفیه شدن آسان تر خون کمک می کند. این کار برای افرادی که ماه ها و سال ها این درد و رنج را تحمل می کنند، بسیار ارزشمند خواهد بود.

عوارض دیالیز
دیالیز، فرایندی طولانی مدت و دردناک …

با از کار افتادن کلیه ها، موادزاید خون که از طریق ادرار دفع میشد تصفیه نمی شود. اگرچه بیماری های کلیوی معمولا علائم خاصی ندارند ولی می توانند مهلک باشند. پزشکان طی فرایندی به نام دیالیز عملکرد کلیه را در بیرون از بدن شبیه سازی می کنند. در این فرایند خون در بیرون از بدن تصفیه شده و به بدن بازگردانده می شود. این پروسه ملال آور زندگی این افراد را تا زمان دریافت پیوند نجات می دهد اما عوارض جانبی خطرناکی من جمله آسیب به رگ ها در پی دارد. یک لوله پلاستیکی در دستان افرادی که به مدت طولانی دیالیز می شوند جاگذاری می شود تا فرایند خروج و ورود خون تسهیل شود؛ زیرا ورید های انسان ها شکننده تر از آن هستند که هر هفته این فرایند را بتوانند تحمل کنند. لوله های کوچک پلاستیکی وسیله ای هستند که علاوه بر محافظت از رگ، مکش خون را نیز تسهیل می بخشند.

رشد عروق جدید

با توجه به اینکه با قراردادن لوله های پلاستیکی در بدن، احتمال بسته شدن آنها زیاد است کمپانی Aditlys قصد دارد به بیماران کمک کند تا بتوانند دوره ی طولانی دیالیز را بهتر تحمل کنند. بر اساس یافته های محققان این کمپانی بسته شدن لوله ها در ۵۰ درصد از بیماران در اولین سال درمان رخ می دهد. آنها کمک می کنند که درون بدن بیماران رگ هایی ساخته شود که آسان تر به دستگاه دیالیز وصل میشوند. این کار با اتصال ایمپلنت های مصنوی توخالی به رگ های بیمار صورت می گیرد. این رگ ها که پایه پلی مری دارند از رشد بافت جدید اطرافشان حمایت خواهند کرد. با حل شدن آهسته ایمپلنت، رگ های جدید اتصال طبیعی به لوله دیالیز را فراهم خواهند کرد.


مقاله مرتبط: جایگزین‌های عروقی؛ دستاورد جدید مهندسی بافت


درمقایسه با ایمپلنت های پلاستیکی که به طوردائم در بازوی بیمار قرار داشته و احتمال عفونت زیادی وجود دارد، در پیوند طبیعی بیمار از عفونت های احتمالی محافظت می شود. Aditlys در نظر دارد تا با استفاده از ترکیب تکنولوژی های پیشرفته پزشکی، بازسازی بافت بافت های درون زا را طراحی کند که توسط شرکت Xelits معرفی شده است. کمپانی Xelits روی بازسازی دریچه های قلب کار رکده بود اما تیم Aditlys قصد دارد روی رگ های خونی متمرکز شود.

این طرح هنوز در مراحل اولیه خود به سر میبرد و تا پیش از ورود به بازار راه درازی در پیش است. طبق آمار ها از هر سه نفر آمریکایی یک نفر در معرض خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است و هرگونه تلاش برای بهبود کیفیت زندگی این افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید