انتشار این مقاله


تکرار جنجال‌ برانگیزترین بررسی روان‌شناسی اما نتیجه‌ای بدون تغییر پس از نیم قرن

اگر به شما مکررا دستور دهند تا به یک ناشناس بی‌پناه شوک الکتریکی دهید، چه تصمیمی خواهید گرفت؟

اگر به شما مکررا دستور دهند تا به یک ناشناس بی‌پناه شوک الکتریکی دهید، چه تصمیمی خواهید گرفت؟

مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۱۹۶۳ به مشهورترین بررسی روان‌شناسی تبدیل شد. مطالعات Milgram در باب اطاعت در برابر قدرت بسیار مشهور هستند. این بررسی نشان داد، ۶۳ درصد از مردم به یک ناشناس شوک الکتریکی می‌دهند و انسان‌ها به راحتی در برابر قدرت سر خم می‌کنند. بررسی تکرار شده در لهستان نشان داد که در قرن حاضر نیز نتایج به همان میزان پیشین تعجب‌آور هستند.

سوال مورد بررسی این بود: در صورتی که مکررا از شما بخواهند تا به یکی ناشناس بی‌پناه شوک الکتریکی دهید، چه خواهید کرد؟

بر اساس آن‌چه از تحقیقات Milgram بدست آمد؛ قریب به اکثریت مردم ادعا کردند که هر گز چنین رفتاری را مرتکب نخواهند شد. مطالعات جدید، نشان دهنده‌ی قدرت محیط بر نظرات دیگران بوده و چگونگی تغییر نظرشان تحت تأثیر اطراف خود هستند.
در این بررسی شرکت‌کنندگان به تدریج تحت فشار بیش‌تری برای دادن شوک الکتریکی به دیگران قرار می‌گرفتند. و فرد ناشناس در واقع یک بازیگر است که تنها ادای شوک را در می‌آورد؛ اما درد به نمایش گذاشته شده بسیار به واقعیت شبیه بود. به آرامی میزان ولتاژ شوک افزایش می‌یافت تا زمانی که به میزان خطرناک –شوک شدید- رسید. از ۸۰ شرکت‌کننده ۹۰ درصد از آن‌ها تحت تأثیر دستورات متخصص تا میزان آستانه‌ی خطر به کار خود ادامه دادند.

روانشناسی قدرت

محقق ارشد این بررسی دکتر Tomasz Grzyb می‌گوید:

هدف از این بررسی آن بود تا بفهمیم شهروندان لهستانی تا چه اندازه از دستورات پیروی می‌کنند. لازم به تأکید است که نمونه‌های تست Milgram هیچ‌گاه در اروپای مرکزی انجام نشده است. تاریخچه‌ی منحصربه‌فرد کشور‌های این منطقه اطاعت در برابر قدرت را به موضوعی جذاب تبدیل کرده .

با این وجود نیم قرن پس از بررسی اصلی Milgram در باب اطاعت در برابر قدرت، هنوز هم تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان حاضر هستند به یک ناشناس شوک الکتریکی دهند.

این مطالعه در ژورنال‌های Social Psychological و Personality Science منتشر شده است.

 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید