انتشار این مقاله


آنتی‌بیوتیکی که با از بین بردن باکتری‌های مقاوم وضعیت کنونی را متحول می‌کند

پژوهشی جدید در ژورنال Medicinal Chemistry حاکی از شواهدی است که نوع جدیدی از آنتی‌بیوتیک سنتتیک teixobactin می تواند باکتری‌های مقاوم را نابود کند. بنا بر اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از معضلات جدی سلامت عمومی است. تخمین زده شده است٬ تنها در ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از دو میلیون نفر به […]

پژوهشی جدید در ژورنال Medicinal Chemistry حاکی از شواهدی است که نوع جدیدی از آنتی‌بیوتیک سنتتیک teixobactin می تواند باکتری‌های مقاوم را نابود کند. بنا بر اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از معضلات جدی سلامت عمومی است.

تخمین زده شده است٬ تنها در ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از دو میلیون نفر به باکتری‌های مقاوم به درمان آلوده می‌شوند. بیش از ۲۳۰۰۰ نفر از مبتلایان نیز در نتیجه عفونت فوت می‌کنند. خطر ابتلا به این باکتری‌ها در مراکز بهداشتی بالاست.

گزارشی که در سال ۲۰۱۶ توسط CDC منتشر شد نشان داد ۱/۴ عفونت‌‌هایی که طی درمان ‌های طولانی‌مدت در مراکز بهداشتی رخ می‌دهد مربوط به یکی از شش باکتری مقاوم زیر است:

  • Carbapenem-resistant Enterobacteriaceae
  • (Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA
  • ESBL-producing Enterobacteriaceae
  • (Vancomycin-resistant Enterococcus (VRE
  • Multidrug-resistant Pseudomonas aeruginosa
  • Multidrug-resistant Acinetobacter

سه سال پیش٬ دانشمندان دریافتند آنتی‌بیوتیکی طبیعی به نام teixobactin پتانسیل کشتن باکتری‌های مقاوم MRSA و VRE را داراست. هم‌اکنون گروهی از محققان نوع سنتتیکی از این آنتی‌بیوتیک ساخته‌اند که با موفقیت در موش‌ها عفونت را درمان کرده است.

از این آنتی‌بیوتیک جدید با نام تحولی بزرگ یاد شده است. این یافته‌ها ممکن است منجر به تولید اولین دسته از آنتی‌بیوتیک ها در سه دهه گذشته شود.

Ishwar Singh متخصص طراحی دارو و سخنران ارشد رشته‌ی شیمی زیستی در دانشکده داروسازی دانشگاه Lincoln انگلستان مولف این مقاله می‌باشد.

داروی جدید عفونت را در موش‌ها از بین می‌برد

Singh و همکارانش٬ ساختار teixobactin مطالعه کردند و آمینواسیدهای کلیدی را یافتند.در صورت جایگزینی این آمینواسیدها می‌توان ده آنالوگ ساختاری از این آنتی‌بیوتیک ساخت.

تیم تحقیقاتی این آنتی‌بیوتیک‌ها را در محیط آزمایشگاه آزمایش کردند. این آنالوگ‌های ساختاری فعالیت بالایی از خاصیت آنتی‌باکتریایی بر علیه MRSA و VRE نشان دادند. گرچه یکی از این آنالوگ‌‌ها در محیط in vitro و in vivo اثرات سمی نشان نداد.

آزمایش‌‌های بیش‌تر در مدل‌‌های موش که توسط تیمی از مرکز تحقیقات چشم در Bukit Merah سنگاپور انجام شد نشان داد یکی از آنالوگ‌‌ها قادر است با موفقیت کراتیت ناشی از باکتری Staphylococcus aureus درمان کند. مخصوصا با کاربرد این دارو بار میکروبی بیش از ۹۹ درصد و التهاب قرنیه به صورت قابل توجهی کاهش یافت.

محققان می‌نویسند: به طور خلاصه٬ نتایج ما پتانسیل بالای درمانی آنالوگ teixobactin در سرکوب عفونت‌‌های باکتریایی را نشان می‌دهد.

پرش کوانتومی به سمت آنتی‌بیوتیک‌‌های جدید

سینگ اهمیت یافته‌‌ها این‌گونه شرح می‌دهد: زمانی که این آنتی‌بیوتیک کشف شد به نوعی پیشگام آنتی‌بیوتیک‌‌های جدید بود که بدون بروز مقاومت باکتری‌هایی از جمله MRSA را از بین میبرد. ولی teixobactin طبیعی برای کاربرد در انسان ساخته نشده بود.

سینگ بیان داشت٬کار هنوز تمام نشده است. برای توسعه‌ی teixobactin برای کاربرد درمانی در انسان‌ها شش تا ده سال زمان نیاز داریم. این گامی واقعی در مسیری صحیح است و دریچه‌ای به سوی توسعه این آنالوگ‌‌ها در محیط زنده می‌گشاید.

نقل قول از Ishwar Singh:

عبور موفق ما با این ترکیبات ساختگی از لوله‌‌های آزمایشی تا نمونه‌های زنده پرشی بزرگ در مسیر توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید است. این فرآیند به ما در درک پتانسیل‌های درمانی teixobactin کمک می‌کند.

Rajamani Lakshminarayanan از مرکز چشم سنگاپور افزود:

وجود داروهایی که که مکانیسم‌های پایه‌ای حیات باکتری‌‌ها را هدف قرار داده و پاسخ‌های التهابی بدن میزبان را مهار کنند نیازی ضروری می‌باشد.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید