انتشار این مقاله


سیاره‌ای به تازگی کشف شده که مثل عطارد گرم، فلزی و چگال است

سیاره ای داغ ،فلزی ، به اندازه زمین و با چگالی مشابه عطارد کشف شده است که ۳۳۹ سال نوری دور تر از ماست.

سیاره ای گرم،فلزی ، به اندازه زمین و با چگالی مشابه عطارد کشف شده است که ۳۳۹ سال نوری دور تر از ماست. این کشف توسط تیم جهانی اخترشناس ها شامل محققان دانشگاه واریک انجام گرفته است و مطالعه با عنوان “سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین و ترکیباتی مشابه عطارد” در مجله ی Nature Astronomy منشر شده .

سیاره تازه کشف شده K2-229b نام دارد و ۲۰ درصد بزرگتر از زمین بوده اما جرمش بیش از ۲.۵ برابر بیشتر از زمین است. دمای روزانه اتمسفرش نیز به بیش از ۲۰۰۰ درجه ی سانتی گراد (۲۳۳۰ درجه کلوین) می رسد. این سیاره بسیار نزدیک به ستاره میزبانش است (۰.۰۱۲ واحد نجومی ، حدود یک صدم فاصله بین زمین و خورشید). ستاره میزبان نیز ستاره ی کوتوله فعال با اندازه متوسط از نوع K در صورت فلکی دوشیزه قرار دارد. K2-229b هر ۱۴ ساعت یکبار به دور این سیاره می چرخد.

دکتر آرمسترانگ و تیمش از دانشگاه واریک با استفاده از تلسکوپ K2 و تکنیک طیف سنجی دوپلر ( که متود wobble نیز نامیده می شود) توانستند ویژگی های این سیاره دوردست را کشف کنند. اخترشناسان می دانستند که به علت انحراف نور ایجاد شده توسط ستاره میزبان که با چرخش دوره ای سیاره  و بلوکه کردن نور ستاره به وجود می آید ، ستاره در آن موقعیت قرار گرفته است. آنها توانستند با اندازه گیری سرعت رادیال ستاره ی میزبان و و میزان انحراف نورش حین چرخش، حجم و موقعیت  و جرم K2-229bرا محاسبه کنند. انحراف نور به خاطر کشش گرانشی سیاره ایجاد می شود و بسته به اندازه سیاره متغیر است.

عطارد
دکتر دیوید آرمسترانگ از گروه ستاره شناسی و اخترفیزیک دانشگاه واریک.

دکتر آرمسترانگ می گوید:

عطارد یکی از سیارات خاکی یا زمین مانند منظومه شمسی است و مقدار زیادی آهن و آن هم به شکلی متفاوت درون خود جای داده و از این نظر منحصر به فرد است. ما وقتی که سیاره ای در خارج از منظومه شمسی با چگالی بالای مشابه عطارد یافتیم ، بسیار شگفت زده شدیم . این موضوع به ما نشان میدهد که سیاراتی مشابه عطارد آنگونه که ما فکر میکنیم نادر نیستند.

بسیار جالب است که K2-229b نیز داخلی ترین سیاره از بین حداقل سه کره است. اگرچه هر سه سیاره در فاصله ای نزدیک تر از عطارد نسبت به خورشید به دور ستاره ی خود می چرخند. اکتشافات مشابه بیشتر به ما کمک خواهد کرد که نحوه پیدایش این سیارات نامعمول مثل عطارد را بهتر درک کنیم.


مقاله مرتبط: در طول خورشیدگرفتگی چه‌چیزهایی می‌توانیم درباره‌ی سطح عطارد کشف کنیم؟


با توجه به چگالی و طبیعت فلزی K2-229b فرضیه های زیادی برای منشا آن می توان در نظر گرفت. یکی از فرضیه ها این است که به علت نزدیکی زیاد این سیاره به ستاره میزبانش بادها و شراره های ستاره ای اتمسفر آن را از بین برده اند. احتمال دیگر آن است که این سیاره  میلیاردها سال قبل ، از برخورد عظیم دو جرم آسمانی ایجاد شده است (مشابه نظریه ای که بیان می دارد ماه پس از برخورد زمین و جرم آسمانی به اندازه مریخ ایجاد شده است).

پیدا کردن جزئیات بیشتر از سیاره های دوردست جهان، سر نخ های زیادی برای درک نحوه پیدایش منظومه شمسی به ما می دهد. از آنجایی که K2-229b مشابه عطارد است، با کشف جزئیات بیشتر می توانیم حقایق زیادی را درباره منظومه خودمان آشکار کنیم.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید