انتشار این مقاله


آنتی‌بیوتیک‌ها محیطی مملو از مواد‌غذایی و عاری از رقابت در اختیار باکتری کلستریدیوم دیفیسیل قرار می‌دهند

پژوهشگرانی از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی با استفاده از مدل موشی دریافتند٬ استفاده از آنتی‌بیوتیک به دلیل تحت‌تاثیر قراردادن فلور نرمال باکتریایی روده که به طور طبیعی با باکتری Clostridium difficile (کلستریدیوم دیفیسیل) بر سر مواد مغذی رقابت می‌کنند ضیافت غذایی برای باکتری Clostridium difficile (کلستریدیوم دیفیسیل) فراهم می‌آورند. این یافته‌ها ممکن است به توسعه‌ پروبیوتیک‌ها یا سایر استراتژی‌ها برای پیشگیری […]

پژوهشگرانی از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی با استفاده از مدل موشی دریافتند٬ استفاده از آنتی‌بیوتیک به دلیل تحت‌تاثیر قراردادن فلور نرمال باکتریایی روده که به طور طبیعی با باکتری Clostridium difficile (کلستریدیوم دیفیسیل) بر سر مواد مغذی رقابت می‌کنند ضیافت غذایی برای باکتری Clostridium difficile (کلستریدیوم دیفیسیل) فراهم می‌آورند.

این یافته‌ها ممکن است به توسعه‌ پروبیوتیک‌ها یا سایر استراتژی‌ها برای پیشگیری از عفونت کلستریدیوم دیفیسیل منجر شود.

این باکتری از جمله باکتری‌های مضری می‌باشد که می‌تواند عفونت‌های شدید٬ عودکننده و حتی کشنده در روده ایجاد کند. گرچه باکتری‌‌ها به طور معمول در محیط اطراف ما یافت می‌شوند٬ عفونت به وسیله‌ی این باکتری افرادی را درگیر می‌کند که آنتی‌بیوتیک را در زمان حال یا اندک زمانی قبل مصرف کرده کرده‌اند.

Casey Theriot استادیار بیماری‌‌های عفونی دانشگاه کارولینای شمالی:

ما می‌دانیم آنتی‌بیوتیک‌ها از ریسک فاکتور‌‌های مهم ابتلا به عفونت C. diff می‌باشند. چون با ازبین بردن باکتری‌های که به طور طبیعی در روده یافت می‌شوند ترکیب باکتریایی روده را به هم می‌ریزند. تحقیقات ما نشان می‌دهد فلورنرمال طبیعی روده می‌‌تواند با مکانیسم رقابت بر سر مواد غذایی٬ در برابر کلونیزاسیون C. diff مقاومت فراهم آورد. مخصوصا با رقابت بر سر آمینواسیدی به نام پرولین.

Theriot  و همکار پسادکترای او Joshua Fletche ٬ موش‌ها را تحت‌تاثیر باکتری C. diff قرار دادند سپس تغییرات روده‌ای آن‌ها را در چهار بازه‌ی زمانی صفر٬ دوازده٬ بیست و چهار و سی ساعت بررسی کردند. آن‌ها آنالیز متابولیسمی و توالی‌یابی RNA را انجام دادند تا دریابند باکتری چه مواد مغذی را می‌خورند. علم Metabolomic آن‌‌ها را در ردیابی فراوانی مواد مغذی در روده قادر ساخت. هم‌چنین با استفاده از توالی‌یابی RNA دریافتند کدام ژن‌ها در متابولیسم مواد مغذی موثرند.

محققان دریافتند هرچه بر جمعیت C. diff افزوده می‌شود از میزان پرولین کم می‌شود. افزون بر این٬ افزایش میزان محصول به دست‌آمده از پرولین (۵-aminovalerate) بیان‌گر این نکته است که C. diff از پرولین استفاده می‌کند. آنالیز RNA نیز استفاده از پرولین را تایید کرد. زیرا در حین مراحل اولیه کلونیزاسیون باکتری٬ فعالیت ژن‌های مربوط به متابولیسم پرولین در حضور مقادیر بالای این آمینواسید افزایش یافت.

ما توانستیم نشان دهیم در صورت عدم رقابت٬ C. diff آمینواسید پرولین و سایر آمینواسیدها را به عنوان سوختی برای بقا و رشد خود در مدل موشی متابولیزه می‌کند. امیدواریم این یافته‌ها به توسعه‌ی پروبیوتیک‌هایی بهتر بینجامد. یا باکتری‌‌های خوبی که بتوانند C. diff را در رقابت موادغذایی شکست دهند. هدف نهایی کنترل این باکتری با روش‌هایی است تا تنها بر آنتی‌بیوتیک‌ها متکی نباشیم.

این تحقیق در ژورنال mSphere منتشر شده است.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید