انتشار این مقاله


چرا شکستن انگشتان صدا می‌دهد؟ مهندسان می‌گویند بالاخره به جواب نهایی رسیده‌اند

چه چیزی باعث به وجود آمدن این صداست؟

یک انگشت شکستن خوب می‌تواند با صدایش یک اتاق را به سکوت ببرد. ولی چه چیزی باعث به وجود آمدن این صداست؟ دانشمندان برای فهمیدن علت این امر بحث زیادی کرده‌اند؛ چون کل فرآیند در مدت زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد.

به همین علت کار به فرمول‌های ریاضی کشید. آن‌ها معادله‌هایی درست کردند که اتفاقات فضای پر از مایع بین استخوان‌های انگشت دست و استخوان‌های دست را توصیف می‌کنند. به نظر می‌رسد منبع صدا همین مایع مفصلی باشد. سپس ایده‌ی برجسته‌ای که عامل صدا را توضیح می‌دهد تست شد: تشکیل حباب‌ها در فضای پر از مایع با کشیده شدن مفصل هنگام شکستن انگشتان. بعضی از دانشمندان فکر می‌کنند که کلاپس متعاقب این حباب‌هاست که باعث به وجود آمدن صدا می‌شود.

و در واقع، این کلاپس حباب‌های “ریاضی” در مفاصل است که امواج صوتی را می‌سازد، درست مانند همان‌هایی که در دور و برمان به وجود می‌آید. این یافته‌ها با مطالعات ۲۰۱۵ همخوانی ندارد که گفته بود تشکیل حباب‌ها عامل به وجود آمدن صداست. معلوم نیست که این مشاهدات بتواند عامل قطعی صداها را مشخص کند ولی دفعه‌ی بعدی که از شکستن انگشتانتان لذت می‌برید! می‌توانید ممنون حباب‌ها باشید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید