انتشار این مقاله


شما در انتخاب عکس‌ های خوب از خودتان بد هستید- اما غریبه‌ها نه!

چرا دیگران در انتخاب عکس های ما از خودمان بهتر هستند؟ این مقاله را بخوانید تا پاسخ را بیابید.

چه یک شبکه‌ی اجتماعی مانند فیس‌بوک باشد، چه یک شبکه‌ی کاری مانند لینکدین، اکثر ما از فکر بیش از حد به انتخاب عکس پروفایل خود احساس گناه می‌کنیم. این ایده منطقی به نظر می‌آید که اگر فکر کنیم که اولین تاثیری که یک عکس می‌گذارد، می‌تواند یک شانس برای دوستی، رابطه‌ی رمانتیک، یا کار جدید را بسازد یا از بین ببرد تنش‌ زاست. این‌که بدانیم تصمیم برای انتخاب عکس را لازم نیست خودمان بگیریم، مایه‌ی تسکین است. طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، یک غریبه باید عکس شما را انتخاب کند.

ردیف بالایی عکس‌هایی است که خود اشخاص انتخاب کرده اند، عکس‌های پایینی توسط افراد غریبه انتخاب شده‌اند.

 

علف باید به دهن بزی شیرین بیاید

برای این مطالعه، که توسط دانشگاه ولز جنوبی، دانشگاه استرالیای غربی، و دانشگاه سیدنی انجام شده بود، محققان ۱۰۲ دانشجو را انتخاب کردند و تعدادی از عکس‌های فیس‌بوک آن‌ها را جمع‌آوری کردند. دانشجویان به هر کدام از عکس‌های خود از ۱ تا ۱۰ در دسته‌های آمده نمره دادند: جذابیت، قابل اعتماد بودن، تسلط، اعتماد به نفس، و شایستگی، صرفا در هر عکس جداگانه. سپس ۱۶۰ غریبه به عکس‌های مشابه در دسته‌های مشابه نمره دادند. نتیجه‌ها با هم مطابقت نداشتند. عکس‌هایی که دانشجویان فکر می‌کردند بهترین عکس‌شان است در بین غریبه‌ها پایین‌ترین میزان محبوبیت را داشت و برعکس. محققان غافلگیر شده بودند. طبق نظر آنان این نتیجه، در تضاد با پیش‌بینی بر اساس ادبیات خودنمایی است. شرکت‌کننده‌ها باید عکس‌های دلپذیرتری از خودشان نسبت به سایر آدم‌ها انتخاب کنند.

جالب است که بسیاری از سایت‌های دوست‌یابی این مسئله را قبلا تشخیص داده بودند. سایت مشهور OKCupid یک بار کاری به عنوان بهترین تصویر من انجام داد که به غریبه‌ها اجازه می‌داد به طور ناشناس به عکس کاربران نمره بدهند. در سال ۲۰۱۶، اپلیکیشن Tinder شروع به استفاده از یک الگوریتم کرد که برای کاربران بهترین عکس‌شان را بر این اساس انتخاب کند که در کدام یک از عکس‌هایشان ابروهایشان در راست‌ترین حالت است.

شما چیزی را می‌بینید که غریبه‌ها نمی‌دانند

هر کدام از ما تجربه‌ای طولانی مدت از نگاه کردن به عکس‌های خودمان داریم پس چرا انقدر در انتخاب بهترین عکس از خودمان بد هستیم؟ محققان چند ایده دارند؛ مثلا آن‌ها می‌گویند وقتی می‌خواهیم حالت‌های مختلف چهره‌مان را تفسیر کنیم، چیزی که ما درباره‌ی خودمان می‌دانیم باعث نوعی جهت‌گیری می‌شود. برای مثال شما می‌دانید که آدم قابل اعتمادی هستید، پس شما خودبه خود فرد قابل اعتمادی را در عکس می‌بینید.

هم‌چنین این نتیجه‌ای ممکن برای اثر بهتر از میانگین بودن است، یا این‌که شما به خودتان خوش‌بینانه‌تر از دیگران نمره می‌دهید. حتی شگفت‌انگیزتر این که شما خودتان را قبل از اینکه به عکس‌ها نگاه کنید درک می‌کنید، و این باعث می‌شود سخت بتوانید ویژگی‌های مختلف را از عکسی به عکس دیگر تشخیص دهید. برای شما ۱۲ عکس مختلف از یک آدم است. اما برای غریبه‌ها ۱۲ عکس، ۱۲ داستان مختلف را بیان می‌کنند.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید