انتشار این مقاله


روانشناسی مد: لباس‌ها چه چیزی در مورد شما می‌گویند؟

روانشناسی چگونه انتخاب لباس شما را هدایت می‌کند و اینکه چگونه مد و لباس بر روی قرار‌های ملاقات شما تاثیر می‌گذارد.

نیازی نیست شما مشتاق مد و لباس باشید یا هفته فشن لندن را به طور منظم دنبال کنید، تا اهمیت لباس‌ پوشیدن در قرن ۲۱ را بدانید. لباس‌هایی که می‌پوشیم، سیگنال‌های قدرتمندی را برای همسالانمان و غریبه‌ها می‌فرستد و تصویری از خودمان که می‌خواهیم، را به نمایش می‌‌گذارد.

با این حال، چگونه بسیاری از ما واقعا روانشناسی اینکه مردم در خیابان یا اداره انتخاب لباس ما را تفسیر می‌کنند را درک می‌کنیم و چگونه این تصور ممکن است از آنچه که ما فکر می‌کنیم که منتقل می‌کنیم، متفاوت باشد؟

مجموعه‌ای از بررسی‌های روانشناختی با آزمایش‌هایی که نتایج شگفت‌آوری داشتند، تاثیر واقعی انتخاب لباس را بر نحوه برخورد ما با یکدیگر و قضاوت یکدیگر نشان می‌دهد. این آزمایش‌ها حتی نشان می‌دهند که چگونه گونه‌های ظریف در مفهوم لباس می‌توانند بر توانایی ما در اثر گذاری بر یک شریک در هنگام قدم زدن نیزتاثیر داشته‌باشند.

از بین بردن کلیشه‌ها

بر خلاف نظریه جنسیتی که زنان آگاهی بیشتری نسبت به مردان درمورد لباس و آرایش دیگران دارند، مطالعات نیز توجه مردان به لباس‌ها را نشان می‌دهد.

برخلاف اعتقادات رایج، اثبات شده است که مردان نسبت به زنان در مورد لباس‌های شخصی خود و نحوه دیده شدن آن در اجتماع آگاه‌تر هستند.

بنابراین، ما باید اهمیت انتخاب لباس را بدون توجه به جنسیت درک کنیم. این که خواه شما مرد یا زن هستید، انتخاب لباس شما می‌تواند بر روی تصویر شما تاثیر بگذارد، این تصور که شما به دیگران منتقل می‌کنید و به نوبه خود بر نحوه برخورد افراد با شما تاثیر گذار است. آنها می‌توانند بر همه چیز حتی نتیجه یک مسابقه ورزشی تا توانایی مصاحبه کننده برای تاثیرگذاری در یک موقعیت شغلی اثر بگذارند.

در این مقاله، ما به دنبال اثری که نحوه انتخاب لباسمان بر زندگیمان می‌گذارد هستیم و اینکه چگونه انتخاب ناآگاهانه لباس ما توسط اطرافیان تفسیر می‌شود.

چرا لباس‌ها مهم هستند: کمد لباس‌هایتان در مورد شما چه می‌گوید؟

لباس‌ها همیشه به اندازه امروز در معرفی شخصیت شما تأثیرگذار نبوده‌اند. فقط به عنوان نتیجه پیشرفت‌های فنی در طول قرن‌ها، انتخاب‌های مد قابل توجه شده‌است.

در تمدن‌های اولیه، هدف کلیدی لباس‌ها، گرم و خشک نگه داشتن ما بود، امروزه حرارت مرکزی با گرم نگه داشتن خانه‌ها، وابستگی ما به لباس‌ها را تنها برای کمک به زنده ماندن، کم می‌کند. لباس‌ها از یک دارایی عملی به یک نشانگر اجتماعی توسعه یافته‌اند: آنها بر شیوه‌ای که خودمان را می‌بینیم تأثیر می‌گذارند و همچنین شخصیت و جایگاه اجتماعی ما را نشان می‌دهند.

در بسیاری از جوامع، مفهوم لباس مظهر ثروت و ذائقه شخصی است. به عنوان مثال، اقتصاددان جورج تیلور این موضوع را با شاخص هیملین نشان داد تیلور خاطر نشان کرد که کشوری دچار رکود اقتصادی می‌شود و سیاست ‌های ریاضتی دنبال می‌شود، زنان اغلب لباس‌های بلندتر را ترجیح می‌دهند، در حالی که در زمان رونق اقتصادی، نتیجه برعکس دیده می‌شود – یعنی خطوط خطی اغلب کوتاه‌تر می‌شوند.

دومین تاثیر کلیدی بر مفهوم لباس ما، نتیجه میلیون‌ها سال توسعه به عنوان یک گونه است. همانند بسیاری از حیوانات، مفهوم انتخاب همسر در روانشناسی تکاملی نشان می‌دهد که رفتار ما توسط تلاش‌های ما برای پیدا کردن همسر و بازتولید تعیین می‌شود.

طبق نظریه سیگنالینگ، طاووس‌های نر پرهای بادبزنی لرزان ومخفی خود را با تشریفات خاصی برای جذب طاووس ‌های ماده که با آنها سر و کار دارد، نشان می‌دهد. چنین رفتارهایی از گونه‌ای به گونه‌ای دیگر متفاوت است، اما در انسان، توانایی ما برای خلق انواع لباس و پوشیدن آن، به ما این امتیاز معادل را می‌دهد که بتوانیم خود را به واسطه یک جمعیت متمایز کنیم و تیپ شخصیتی خود را در تلاش برای یافتن همسر نشان دهیم. برعکس، ممکن است از لباس برای ادغام در یک جمعیت استفاده کرده و شخصیتمان را به وسیله آن مخفی کنیم.

لباس پوشیدن برای تحت تاثیر قرار دادن؟

به غیر از ادعای «لباس پوشیدن برای تحت تاثیر قرار دادن» چه چیزی در مورد روانشناسی انتخاب لباس در قرار‌های ملاقات می‌دانیم؟

اولا، بیایید در نظر بگیریم که ما چگونه تلاش می‌کنیم تا شرکای بالقوه را تحت تاثیر قرار دهیم. در مطالعه‌ای که توسط جوزف بنز در دانشگاه نبراسکا انجام شد، بیش از ۹۰ مرد و زن در مورد اینکه چه چیزی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند که هر دو جنس معمولا در قرار‌های ملاقات از روش‌های فریبکارانه برای اهداف متفاوت استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که مردان تلاش می‌کنند در قرار‌های ملاقات شریک خود را با تاکید بر امنیتی که می‌توانند برای آنها تامین کنند تحت تاثیر قرار دهند. مثلا، با اغراق در موقعیت مالی خود و یا تلاش برای نشان دادن آمادگی برای انجام آن.
با این حال، زنان باتوجه به تصویر بدنیشان سعی در اغراق در ویژگی‌های فیزیکشان برای جذاب تر نشان دادن خود هستند.

در هر دو مورد، نحوه لباس پوشیدن ممکن است در این تشریفات فریبکارانه نقش داشته‌باشد.

عامل دیگر در انتخاب لباس ما طریقه‌ای است که زنان و مردان چگونه رنگ‌های مختلف را تفسیر یا درک می‌کنند.

در یک آزمایش، محققان از مردم در لباس‌هایی با رنگ‌های مختلف عکس‌هایی گرفتند و سپس از شرکت کنندگان خواسته‌شد تا جذابیت افراد را در این عکس‌های طبقه بندی کنند. آنها دریافتند که رنگ لباس بر نحوه‌ی طبقه‌بندی جذابیت مردان و دختران توسط مردان و فقط مردان توسط زنان تاثیر می‌گذارد. با این حال، جالب توجه است که رنگ لباس، بر قضاوت زنان در مورد دیگر زنان تاثیر ندارد.

این موضوع این سوال را به ذهن می‌آورد که: کدام رنگ جذاب‌تر است؟

رابرتز و همکارانش متوجه شدند که لباس‌هایی با رنگ قرمز موجب می‌شود تا شرکت‌کنندگان افراد با لباس‌های قرمز را در ارزیابی ها محبوب‌تر از سایر رنگ‌ها بدانند.

این نتیجه ممکن است یافته‌های یک مطالعه که در آن پیشخدمت‌ها تی شرت با رنگ‌های مختلف را در حالی که در رستوران کار می‌کردند به تن می‌کردنند، توضیح دهد. مردان انعام بیشتری به کسانی که لباس قرمز بتن کرده‌بودند نسبت به سایر رنگ‌ها می‌دادند. با این حال، رنگ پیراهن هیچ تاثیری بر انعام دادن مشتریان زن نداشت.

در اینجا درمورد روانشناسی رنگ‌ها بیشتر یاد بگیرید.

البته، رنگ لباس، تنها عاملي نیست كه فرد بر اساس آن قضاوت شود.

تیموتی براون و همکارانش از گروه روانشناسی از دانشگاه Dominion Oldبه بررسی تأثیر لباس در قضاوت دانشجویان در مورد جذابیت و مردانگی مردان یا زنانگی زنان پرداختند.

براون متوجه شد که در هر دو جنس، وضعیت و نحوه برخورد مردم در تحریک احساس مربوط به مردانگی یا زنانگی تاثیر دارد، که به طور ذاتی با قضاوت در مورد جذابیت آنها مرتبط است.

به ویژه در مردان، لباس‌های تنگ بیشتر موجب ایجاد حس مردانگی نسبت به لباس‌های گشاد می‌شود.

طبیعتا، بسیاری از یافته‌های حاصل از تحقیق در زمینه روانشناسی انتخاب لباس و لباس، نشانه‌ای از ارزش‌های فرهنگی لباس در جامعه‌ای که فرد زندگی می‌کند می‌باشد. به عنوان مثال، تفاوت‌های فرهنگی در تفسیر رنگ، مثلا نشان داده شده که رنگ قرمز معنایی متفاوت برای شرکت کنندگان در آزمایش پیشخدمت با توجه به کشوری که در آن آزمایش صورت می‌گرفت داشت.

ما همچنین باید توجه داشته‌باشیم که سطوح انتخاب لباس‌ها به ندرت تنها عامل تعیین کننده‌ای است که مردم احساس می‌کنند: مطالعه Brown در مورد لباس و جذابیت، تاثیر زبان بدن را در کنار انتخاب لباس نشان داد. همانطور که ویلیام هیزلیت، نویسنده انگلیسی، هشدار داده است: «کسانی که لباس را جزئی اساسی از خود می‌کنند، به طور کلی ارزشی بیشتر از لباس‌های خود نخواهند داشت.»

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید