انتشار این مقاله


تعداد کم اسپرم می‌تواند خطرات سلامتی جدی نشان دهد

تعداد کم اسپرم شاید اثر بیشتری بر توانایی یک مرد در صاحب فرزند شدن دارد.

تعداد کم اسپرم شاید اثر بیشتری بر توانایی یک مرد علاوه بر صاحب فرزند شدن دارد. با توجه به پژوهش‌های جدید، این همچنین می‌تواند به تعدادی از مشکلات سلامتی مربوط باشد.

یک مطالعه بر روی تقریبا ۵۲۰۰ مرد ایتالیایی نشان داد که افراد با تعداد کم اسپرم به اندازه ۱.۲ برابر بیشتر دارای چربی بدن، فشار خون بالا، کلسترول بد بالا و تری گلیسیرید، و مقدار کم کلسترول خوب هستند.

مردهای با تعداد کم اسپرم همچنین دارای میزان بالای سندروم متابولیک، تمامی موارد مذکور و فاکتور های خطر دیگری که خطر دیابت، بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهند، هستند. آنان همچنین میزان بالائی از مقاومت به انسولین دارند، که می‌تواند منجر به دیابت شود.


مقاله‌ی مرتبط: کاهش ۶۰ درصدی میزان اسپرم در مردان کشورهای ثروتمند جهان


پژوهشگر رهبر دکتر، Alberto Ferlin، گفت: “مردهای نابارور بیشتر مستعد دچار شدن به ناهنجاری‌های سلامتی همراه یا فاکتورهای خطری که کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و زندگی‌شان را کوتاه می‌کند، هستند.” او یک دانشیار علم مطالعه‌ی غدد مترشحه داخلی در دانشگاه برسیا ایتالیا است.

Ferlin گفت: “ارزیابی باروری به مردها شانس واحدی برای ارزیابی سلامتی و پیشگیری از بیماری می‌دهد”. مطالعه در ۱۸ مارس در نشست سالانه انجمن اندوکرینولوژی در شیکاگو ارائه شد. Ferlin گفت که مطالعه، تعداد کم اسپرم را با تغییرات متابولیک، خطر بیماری قلبی و تراکم استخوانی کم ارتباط می‌دهد.

او افزود” اما، این ثابت نمی‌کند که تعداد کم اسپرم باعث این مشکلات می‌شود. در عوض، این نشان می‌دهد که کیفیت اسپرم می‌تواند سلامت عمومی را آشکار سازد.”

Ferlin در نشست خبری گفت: “مردهای زوجینی که دارای مشکلاتی در زمینه‌ی باروری هستند، می‌توانند به درستی تشخیص داده شده و به وسیله‌ی متخصصین باروری و دکتر مراقبت‌های اولیه دنبال شوند، زیرا آنان می‌توانند یک شانس تقویت شده برای ناخوشی و مرگ داشته باشند.” تحقیق مذکور در  انجمن‌های پزشکی مقدماتی ارائه گردید تا زمانی که در یک مجله دقیق بررسی شده به چاپ برسد.

آیدا جاملو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید