انتشار این مقاله


مغز و مادر شدن

اگرچه هرساله بیش از ۲۰۰ میلیون زن، باردار میشوند، اطلاعات ناچیزی درباره ی تاثیر بارداری و مادر شدن بر مغز زنان وجود دارد. با این حال، السلین هوکزما محقق مغز و علوم شناختی در موسسه لیدن معتقد است که بر طبق آزمایشات، تغییر شدید و سریع هورمون ها بر همه اجزای بدن از جمله مغز، […]

اگرچه هرساله بیش از ۲۰۰ میلیون زن، باردار میشوند، اطلاعات ناچیزی درباره ی تاثیر بارداری و مادر شدن بر مغز زنان وجود دارد. با این حال، السلین هوکزما محقق مغز و علوم شناختی در موسسه لیدن معتقد است که بر طبق آزمایشات، تغییر شدید و سریع هورمون ها بر همه اجزای بدن از جمله مغز، تاثیر گذار است.

او و تیم تحقیقاتی اش تغییرات فیزیکی ساختار مغز مادران (نمونه های انسانی) را با اسکن از مغز حدود ۸۰ مرد و زن که منتظر اولین فرزندشان بودند، مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. پس از زایمان هم این افراد دوباره مورد اسکن مغزی قرار گرفتند و همچنین پس از تولد دوسالگی فرزندشان این فرایند تکرار شد.


مقاله‌ی مرتبط: مادر شدن ۱۱ سال شما را پیر می‌کند!


هوگزما، نتایج را در کنگره ی ۲۰۱۷ نوروساینس به این شرح ارائه داد: مغز مادران چنان تغییری کرده بود که کامپیوتر به سادگی میتوانست مغز مادرانی که بارداری را تجربه کرده اند را از آنهایی که چنین تجربه ای نداشتند، مشخص کند. بالاخص، ماده خاکستری اطراف نواحی مغز که به “نظریه ذهن” (توانایی در نظر گرفتن شرایط ذهنی دیگران) مرتبط میشود، در مغز زنان حین بارداری و پس از دو سال تجربه ی مادری، کاهش یافته بود.

نوجوانان هم تحت فرایندی مشابه همین قرار میگیرند، به عبارتی در دوران بلوغ که افراد با تغییرات هورمونی فراوان دست و پنجه نرم میکنند، ماده ی خاکستری مغز آنها در حال آب رفتن است. درست مانند زنان باردار!

در سن بلوغ فرآیند تنظیم مقدار سطح خاکستری، فرآیندی شناخته شده و ضروری برای دستیابی به شبکه‌های عصبی کارامدتر است. همین اتفاق برای مادران تازه وارد می‌افتد: همچنان که مغز آنها تغییر میکند، مسیرهای عصبی ای که زیربنای هوش اجتماعی هستند، کارامدتر میشوند. و شاید همین امر، زن را برای مادر بودن آمده میکند.

مطالعات مشابهی بر روی مغر حیوانات هم صورت گرفته است.

دیبا لطفی عطاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید