انتشار این مقاله


این الگوریتم جدید می‌تواند با خواندن امواج مغز شما بفهمد که چه می‌بینید

آیا می‌توان با دستگاه‌هایی ذهن را خواند و خاطرات را روی صفحه کامپیوتر نشان داد؟ با این الگوریتم به این واقعیت نزدیک تر شده ایم.

یک قسمت از “آینه سیاه” هست که مسئول بیمه با شاهدان صحنه تصادف مصاحبه می‌کند با دستگاهی ذهن‌شان را می‌خواند، و خاطرات‌شان را روی صفحه کامپیوتر نمایش می‌دهد.

حال پیشرفت‌های جدیدبه ما امید می‌دهند که چنین واقعیاتی در دنیا بهتر از نسخه تلویزیونی‌شان اتفاق می‌افتند. متخصصان الگوریتمی جدید ساخته‌‌‌اند که می‌تواند چیزی را که می‌بیند از طریق امواج مغزی‌تان بازسازی کند.

به افکار من نگاه کنید

این اولین باری نیست که دانشمندان افکار مردم را از طریق چیزی که در حال دیدن‌ش بودند، خوانده اند.

در سال ۲۰۱۶، محققان از اسکن مغزی fMRI استفاده کردند تا این کار را انجام دهند.

تفاوت مهم در این پیشرفت این است که در حالی که در هنگام fMRI لازم است که داوطلبان داخل یک ماشین بزرگ بشوند و برای دقایقی دراز بکشند تا ماشین مغزشان را برای جریان خون اسکن کند، در روش جدید فقط لازم است که کلاه مخصوص EEG را بپوشید. EEG مخفف موج‌نگاری مغزی (electroencephalogram) است، و از الکترودها برای تحلیل امواج مغزی‌تان استفاده می‌کند. (تحقیق جدید در مجله eNeuro منتشر شده است.)


مقاله‌ی مرتبط: ما باید درباره‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌های ذهن‌خوانی خوب آگاه شویم


EEG مزایای دیگری هم دارد. fMRI فعالیت را در مقیاس زمانی ثانیه اندازه‌گیری می‌کند، اما EEG فعالیت را در مقیاس میلی ثانیه اندازه‌گیری می‌کند.

آدریان نستور، استادیار دانشگاه تورنتو، که آزمایشگاهش این فناوری جدید را توسعه داده، گفته است:

ما می‌توانیم با جزئیات ببینیم که چطور حالات یک چهره در ذهن‌مان توسط EEG درک می‌شوند.

کلمات نمی‌توانند توصیف کنند

برای این مطالعه، هر داوطلب یک کلاه EEG بر سر کرد و به عکس‌هایی از چهره‌های مختلف نگاه کرد. تجهیزات EEG فعالیت مغزشان را ثبت کردند، که الگوریتم‌‌‌های یادگیری ماشین تصویر ادارک ذهنی داوطلبان را بازسازی کردند.

اینجا چیزی آمده است که الگوریتم یه وجود آورده است:

تصاویر دارای کیفیت خیلی بالایی نیستند، اما این یک شروع فوق‌العاده‌ست.

قدم بعدی گروه این است که تصاویر را فقط از روی چشم کسی که می‌بیند بازسازی نکنند، بلکه از طریق خاطراتی که در ذهن‌شان شکل گرفته، تصاویر را بسازند. این ممکن است کاری شگفت‌انگیز باشد.

نستور می‌گوید:

این ممکن است زمینه‌ای ارتباطی برای افرادی که نمی‌توانند به صورت شفاهی ارتباط برقرار کنند، فراهم سازد. نه تنها می‌تواند بازسازی بر پایه اعصاب از چیزی که یک شخص درک می‌کند انجام بدهد، بلکه می‌تواند چیزهایی که آن‌ها به یاد می‌آورند و تصور می‌کنند، و چیزی که می‌خواهند بیان کنند را، بازسازی کند.

البته یک زاویه اجرایی قانونی وجود دارد.

به جای اعتماد کردن به پلیس‌ها در یک نسخه واقعی از زندگی شخص به‌یادآورنده، می‌توان به داخل حافظه یک شاهد رفت و چیزی را که دیده است بازسازی کرد. فیلم‌های دوربین‌های امنیتی را فراموش کنید، پلیس‌ها فقط به افکارتان نیاز دارند.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید