انتشار این مقاله


همچنان که علائم یائسگی بدتر می‌‏شوند، قلب نیز به خطر می‌افتد

مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‏کند، بین شدت علائم یائسگی یک زن و ریسک ابتلا به بیماری قلبی در او می‏تواند رابطه‏‌ای باشد.

مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‏کند، بین شدت علائم یائسگی یک زن و ریسک ابتلا به بیماری قلبی در او می‏تواند رابطه‏‌ای باشد. در حالی که این تحقیق نمی‌تواند دلیل و اثر ثابت کند، دکتر Rachel Bond می‏گوید: “اکنون مطالعه دیگری وجود دارد که عوامل ریسک جنسی را برای بیماری قلبی برجسته می‌کند”. او مسئول سلامت قلب زنان  در بیمارستان Lenox Hill شهر نیویورک است.

دکتر باند در تحقیق جدید مشارکت نداشته، اما می‌گوید این باید پزشکان را برای استفاده بیشتر و کامل علائم یائسگی تشویق کند؛ برای کمک به جلوگیری از مشکلات و پیامدهای قلبی.

مطالعه به وسیله kerrie moreau از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در Auroru رهبری می‌شد. تیم او نتایج از ۱۳۸ خانم یائسه برای مقایسه حالت  و خلق و خو، علائم یائسگی و کیفیت زندگی را با نشانگر‏های کلیدی پیری عروقی (وضعیت پیر شدن عروق خونی) ردیابی و پیگیری کردند.


مقاله‌ی مرتبط: آن‌چه در مورد یائسگی و بارداری باید بدانید!


در حالی که مطالعات سابق بر این، ارتباطی قوی بین “گرگرفتگی‌ها” و افزایش خطر بیماری قلبی و مرگ پیدا کرده است، مطالعه‌ی حال حاضر حاکی از آن است که تناوب، و نه شدت گرگرفتگی‌ها به طور ویژه‌ای با سفتی بیشتر دهلیز و اختلال در عملکرد عروقی همراه است.

 Dr.jill rabin به هدایت برنامه‏‌های سلامت زنان در Northwell Health نیویورک کمک می‌کند. با توجه به خواندن و مطالعه و یافته‌ها، او می‌گوید که آنها از نقش بارز استروژن در سلامت  شگفت زده نشده‌اند.

رابین توضیح داد هورمون یک آنتی اکسیدان قدرتمند و میانجی سلامت عروقی از طریق اثرش بر روی یک هورمون دیگر یعنی سروتونین که به تنظیم کنترل‌های دمایی ما و اعصاب و سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند. او باور دارد که کاهش استروژن در طی یائسگی ممکن است مسئول تغییرات در خطرات قلبی باشد. بنابراین رابین دلیل می‌آورد که گرگرفتگی‏‌ها ممکن است یک بازتاب واقعی از ریسک عروقی زنان باشند.


مقاله‌ی مرتبط: کمبود وزن ممکن است منجر به یائسگی زودرس شود!


اما او تاکید می‏‌کند که بیماری قلبی برای هر شخصی اجتناب‌ناپذیر است، رابین می‌گوید یک سبک زندگی سالم و پیگیری این موضوعات با پزشکان به کاهش ریسک شخصی بیماری قلبی یک زن کمک می کند.

باند تاکید می‌‏کند درمان جایگزینی هورمون (HRT) گزینه‌ی دیگری است؛ اما ارتباطات بین برخی سرطان ها و حتی حملات قلبی ناگهانی به این معنی است که باید عاقلانه استفاده شود.

در هر صورت این می‌تواند یک تصمیم بالینی مهم برای درمان این عوارض و علائم یائسگی با درمان جایگزینی هورمون باشد؛ چون این‌ها با ریسک‌ها و عوارض جانبی ویژه خودشان همراه هستند. این مطالعه به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده و در ۱۱ آوریل در ژورنال North American Menopause Society منتشر شده است.

علی صالح قدیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید