انتشار این مقاله


مگس‌های سرکه‌ی نر هنگام انزال لذت می‌برند

به نظر می‌آید مگس‌های میوه‌ی نر به اندازه‌ی مردان از انزال لذت می‌برند.

به نظر می‌آید مگس‌های میوه‌ی نر به اندازه‌ی مردان از انزال لذت می‌برند. همچنین این طور می‌نماید که “ارگاسم” آن‌ها به اندازه‌ای خوشایند است که راضی می‌شوند میل شدید خود را به دیگر پاداش‌ها، مثل الکل کاهش دهند.

این آزمایش شبیه “ارگاسماترون” است؛ ماشینی خیالی برای ایجاد ارگاسم دائم که در فیلم (۱۹۷۳) Sleeper تصویرپردازی شده بود. Galit Shohat-Ophir از دانشگاه Bar-Ilan اسرائیل و همکارانش مگس‌های سرکه را طوری مهندسی کردند که با اراده‌ی خود بتوانند انزال داشته باشند.

اول از همه آن‌ها نورون‌های داخل شکم مگس‌ها را از لحاظ ژنتیکی مهندسی کردند تا بتوانند آن‌ها را با قرار دادن در معرض نور قرمز تحریک کنند. این نورون‌ها با فعال‌سازی کورازونین می‌سازند؛ این ماده‌ی شیمیایی مگس‌ها را وادار به انزال می‌کند.

کورازونین همچنین تولید نوروپپتید F را افزایش می‌دهد. این نوروپپتید نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی در مغز می‌باشد که می‌توان از آن برای سنجش سطوح لذت و پاداش استفاده کرد. این ماده در انسان‌ها همتایی به نام نوروپپتید Y دارد که سطوح آن در افراد مبتلا به افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) کاهش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: 


لذت مگس‌ها

اولین سؤال این بود که آیا خود انزال در مگس‌ها مثل مردان باعث لذت می‌شود. نظریه این است که بسیاری از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده‌ی مراسم جفت‌گیری، مثل اشارات بینایی یا صدا درآوردن برای جذب جفت، شاید چیزی باشد که باعث لذت می‌شود. “مگس‌های میوه‌ی نر آهنگ عاشقانه‌ی بسیار ویژه‌ای با لرزش یکی از بال‌های خود تولید می‌کنند”. بنابراین شهوت-اوفیر مطالعه‌ای را طراحی کرد که انزال را از بقیه‌ی عناصر معاشقه جدا می‌کرد.

محققان مگس‌های نر مهندسی شده و نرمال را در یک حفره‌ی هزارتو قرار دادند. نصف مکان می‌توانست زیر نور قرمز قرار بگیرد که برای تحریک انزال در مگس‌های مهندسی شده به اندازه‌ی کافی قوی بود ولی اثری روی مگس‌های نرمال نداشت.

وقتی نور قطع شد، مگس‌ها به طور تصادفی پخش شدند. اما وقتی نور قرمز دوباره تابید، مگس‌های مهندسی شده دوباره زیر نور قرمز جمع شدند. این مشاهده پیشنهاد می‌کند که آن‌ها از آن لذت برده‌اند چون به اوج لذت می‌رسند.

تروی زارس از دانشگاه میسوری کلمبیا می‌گوید:

این تیم نشان داده‌اند که از همه‌ی رفتارهای درگیر در معاشقه و جفت‌گیری، انزال –آخرین مرحله- نوعی پاداش برای مگس میوه‌ی نر محسوب می‌شود. آن‌ها همچنین نشان داده‌اند که انزال سطوح نوروپپتید F، سیگنال لذت در مغز را تغییر می‌دهد.

 

حس خوب

این سیستم پاداش جنسی تشکیلاتی بسیار باستانی است که از موجودات زنده‌ی ساده تا ما حفظ شده است. محققان همچنین دریافته‌اند که مگس‌هایی که انزال داشته‌اند، در مقایسه با مگس‌های کنترل کمتر برای غذای الکلی تمایل نشان می‌دهند. اگر سیستم پاداش‌دهی اشباع شود، اتانول دیگر پاداش محسوب نخواهد شد.

در آزمایش‌های اولیه، همین گروه نشان دادند مگس‌های ترک‌شده‌ای که الکل به آن‌ها داده می‌شود، سطوح نوروپپتید F در آن‌ها به اندازه‌ی مگس‌هایی است که جفت‌گیری کرده‌اند. شهوت-اوفیر می‌گوید که مگس‌ها می‌توانند لذتی را جایگرین لذتی کنند که از دست رفته است؛ در این مورد، جایگزینی لذت جنسی با لذت مصنوعی الکل. او امیدوار است که این یافته‌ها برای درمان اعتیاد و افسردگی مفید باشد.

با این حال سؤال بزرگی در این میان بی‌جواب مانده است: آیا مگس‌های میوه‌ی ماده هم از رابطه‌ی جنسی لذت می‌برند؟ جواب را نمی‌دانیم ولی مطالعات ادامه دارد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (9)
  1. عجب!؟ / تازه کشف کردی!؟ / عجب!؟ / پس مگس سرکه نر هم لذت میبره!! / مگس سرکه ماده چی؟ / اون لذت نمیبره؟
    خب ***، همه جاندارا از جفتگیری لذت میبرن دیگه!! / تو با این هوشت چرا خرگوش نشدی آقای دکتر ***!؟

    1. ویکی‌پدیا- دانشنامه‌ی آزاد (بخش Animal sexual behaviour):
      فرضیه‌ی غالب این است که جانوران برای لذت رابطه‌ی جنسی برقرار نمی‌کنند یا متناوباً انسان‌ها، خوک‌ها، بونوبوها (و شاید دولفین‌ها و یکی دو گونه‌ی دیگر از پریمات‌ها) تنها گونه‌هایی هستند که این کار را انجام می‌دهند. تا به حدی که زیست‌شناسان می‌گویند “جانوران فقط برای تولیدمثل جفت‌گیری می‌کنند”.

      گفتنیست اگر شما نظریه‌ی جدیدی درباره‌ی رفتار جنسی در حیوانات دارید می‌توانید آن را به دنیای علم ارائه دهید. (البته بعد از چک کردن ویکی‌پدیا!).
      موفق باشید!

  2. علی تقی زاده ! پسرم ویکی پدیا منبع موثقی نیست !! اگر دانشجو باشی حتما اساتیدت این رو بهت متذکر شدند!
    با توجه به اینکه پستانداران عمدتا از سیستم های عصبی مشابه برخوردار هستند . فرضیه لذت در آنها پذیرفتنی است .
    اما با توجه به سیستم عصبی حشرات ، این یافته در نوع خود بسیار جالب هست.
    ضمنا شما باید خیلی مطالعه کنی و اینقدر زود در برابر مردم جبهه گیری نکنی . خوب نیست !! مطالعه کن!

    1. با عرض سلام خدمت شما

      شاید موضوع لذت جنسی، مثل تمام موضوعاتی که به علوم عصبی و خودآگاهی مربوط می‌شوند، پیش پا افتاده به نظر بیاید و به قول معروف، این بخش از علم سهل و ممتنع است؛ به یک دلیل ساده؛ و آن هم این است که ما می‌خواهیم خودمان را مطالعه کنیم (آزمایشگر خود جزوی از آزمایش است).

      به همین ترتیب، تعیین این که کسی لذت می‌برد یا حس خاصی دارد، بسیار کار بحث‌برانگیزی است و تنها با فعال شدن مدارهایی در مغز نمی‌توان آن را استنباط کرد. و چون ما در مغز حیوانات نیستیم، بالطبع از احساس لذت آن‌ها هم نمی‌توانیم مطلع شویم و باید دست به دامان روش‌های بسیار غیرمستقیمی، همانند آنچه در این مقاله خواندید، شویم.

      ثانیاً کسی منکر عدم لذت بردن جانوران از رابطه‌ی جنسی نیست؛ من فقط متذکر شدم که بر اساس شواهد، گونه‌هایی که در آن‌ها لذت جنسی اثبات شده کم تعداد هستند. ما فقط با استناد به شباهت سیستم عصبی جانوران به یکدیگر نمی‌توانیم نتیجه‌گیری‌های تعمیم‌کننده را بپذیریم. علم نیازمند مطالعه‌ی روشمند روی موضوعات مجزاست.

      و اما درباره‌ی ویکی‌پدیا
      منظور من، ویکی‌پدیای انگلیسی است (https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_sexual_behaviour؛ بخش pleasure)
      شاید براتون جالب باشه که این مقاله ۱۶۱ تا رفرنس داره که اولین آن‌ها Advanced biology دانشگاه آکسفورد است.

      موفق باشید

  3. مقاله بسیار جالبی بود. مرزهای تفکر ما نسبت به حیوانات و حشرات بسیار محدود است.
    ضمنا خیلی ممنونم از شما آقای تقی زاده عزیز، که در کمال خونسردی و متانت و درایت، جواب کوته فکرانی مانند بعضی دوستان را دادید، چراکه موضع گرفتن در قبال عدم تفکر و آگاهی دیگران، معمولا آنها را به آگاهی نمی رساند، بسا اینکه فقط امثال افراد مذکور هستند که در مقابل هر اظهار نظر و انتقادی، جبهه گرفته و گاها دشنام داده و توهین می نمایند.

  4. جناب تقی زاده عزیز
    مطلب جالبی رو آماده کردین، بسیار ممنون.
    یه نکته ای به ذهنم رسید:
    برخی از جانوران لقاح خارجی دارن، بعبارتی برای انزال نیاز به در دسترس بودن و یا آمادگی فیزیولوژیکی جنس مخالف نیست و اگر از انزال لذت ببرند باید در هر زمانی از سال این کار رو انجام بدن. ولی در عمل، زمان (فصل) خاصی رو به این کار اختصاص می دهند. بر این اساس آیا می تونیم بگیم که این جاندارن از انزال لذت نمی برند و صرفا به منظور افزایش زادگان و ژنهانشون این کار رو انجام میدن یا اینکه خیر، لذت می برند ولی عوامل دیگری زمان این کار را کنترل می کنند مثلا عوامل محیطی (مثل دمای محیط) بر روی میزان لذت جنسی تاثیرگذار هستند؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید