انتشار این مقاله


انسان‌های ماقبل تاریخ احتمالاً روی مغز گاو عمل جراحی انجام داده‌اند

مطالعه جدیدی به تجزیه و تحلیل یک سوراخ بسیار مشخص در جمجمه یک گاو ۵۰۰۰ ساله (یا بیشتر) پرداخته است. این موضوع نشان می‌دهد که انسان‌ها مهارت‌های خود را بر روی حیوانات امتحان کرده‌اند.

انسان‌ها برای هزاران سال است که جراحی مغز را انجام می‌دهند. (یا حداقل سوراخی در جمجمه یک فرد ایجاد کرده‌اند). اما چگونه این عمل صورت گرفته است؟ مطالعه جدیدی به تجزیه و تحلیل یک سوراخ بسیار مشخص در جمجمه یک گاو ۵۰۰۰ ساله (یا بیشتر) پرداخته است. این موضوع نشان می‌دهد که انسان‌ها مهارت‌های خود را بر روی حیوانات امتحان کرده‌اند.

جمجمه گاو مذکور در Vendée فرانسه واقع شده است. یک منطقه Neolithic که یک مرکز تجاری برای نمک و گله گاو برای سال‌های ۳۴۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد بوده است. دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند که این حفره‌های جمجمه‌ای از ضربه‌هایی که گاوها به هم می‌زدند ایجاد شده است. اما دیگران مشکوک به وجود دست انسان در این کار هستند.

FERNANDO RAMIREZ ROZZI
FERNANDO RAMIREZ ROZZI

برای معلوم شدن اینکه آیا جراحان اولیه مسئول این سوراخ‌ها بودند؛ دانشمندان اندازه سوراخ در جمجمه گاو را به سوراخ‌های موجود در دو جمجمه انسان از فرانسه که در دوره آن‌ها مشابه بود، مقایسه کردند. از این شكستگی‌های طولانی مدت، روشن بود که جمجمه انسان‌ها تحت نوعی عمل جراحی اولیه مغزی قرار گرفته است. با استفاده از ترکیبی از میکروسکوپ‌های قدرتمند، لنزهای دستی و بازسازی‌های سه بعدی، محققان به دنبال نشانه‌هایی از برانگیختن عمدی بر روی جمجمه گاو بودند. هماهنگی علائم طولانی و موازی دور سوراخ و آثار حرکات خراشنده که در اطراف دهانه‌ها در جمجمه انسان یافت شدند؛ محققان برجسته را به این نتیجه رساند که سوراخ‌های روی سر گاو از جمله کارهای جراحان آن دوران بوده است. امروزه این مطلب در گزارش‌های علمی نشان داده می‌شود.


مقاله مرتبط: آوارتارهای حیوانی، یاری‌رسان در امر درمان سرطان


علاوه بر خارج کردن یک لخته خون بی‌موقع، محققان همچنین از عفونت، سرطان، فرسایش، و احساس درد دائم جلوگیری کردند. این کار به لطف حضور حیوانات برای ایجاد شکل یکنواخت سوراخ‌ها صورت گرفت. این به آن معنی است که جمجمه گاو از اولین شواهد  آزمایشی در جراحی حیوانات است. چیزی که هنوز مورد بررسی است، به گفته محققان، این است که آیا جراحی برای بهبود در زندگی گاو انجام شد یا اینکه توسط جراحان مشتاق برای تکمیل تکنیک‌های ظریف قبل از عمل بر روی انسان‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید