انتشار این مقاله


پیرترین عنکبوت دنیا به نام شماره ۱۶، در ۴۳ سالگی درگذشت

مرگ شماره ۱۶ شوک بزرگی برای جامعه علمی بوده است.

پیرترین عنکبوت دنیا در ۴۳ سالگی درگذشت. این عنکبوت ماده به گونۀ Giaus villosus تعلق داشت که خود زیرمجموعۀ تیره‌ای به نام عنکبوت‌های دریچه‌ساز (Ctenizidae) محسوب می‌شود. بر اساس گزارش محققین استرالیایی، نوعی زنبور انگلی این عنکبوت کهن‌سال را از پای درآورده است.

پیرترین عنکبوت دنیا
مرگ شماره ۱۶ شوک بزرگی برای تیم تحقیقاتی بوده است.

شماره ۱۶ (نامی که به این عنکبوت داده شده بود) توانسته بود رکورددار سابق گینس را با اختلاف ۱۵ سال شکست دهد. تا پیش از مرگ شماره ۱۶، رکورد بیشترین مدت زمانی که یک عنکبوت زنده مانده است، ۲۸ سال بود. این رکورد به یک رتیل خانگی تعلق داشت که در مکزیک زندگی می‌کرد. دلیل اصلی برای این اختلاف ۱۵ ساله، ریشه در سبک زندگی این عنکبوت دارد، به طوری که او تقریباً تمام عمر خود را در یک تونل زیرزمینی واحد سپری نمود.


مقاله مرتبط: نوعی عنکبوت قدیمی دم نیز داشته است! ترسناک‌تر از این دیگر چه می‌خواهید؟


مطالعۀ طولانی‌مدتی که از سوی دانشمندان استرالیایی بر روی عنکبوت‌های دریچه‌ساز غرب استرالیا جریان داشت، حیات شماره ۱۶ و تعدادی از همسایگان وی را از سال ۱۹۷۴ مورد بررسی قرار داده بود. با مرگ پیرترین عنکبوت دنیا در اکتبر ۲۰۱۷، این مطالعه اصلی‌ترین آزمودنی خود را از دست داد. پژوهشگران مرگ عنکبوت ۴۳ ساله را چندی قبل در ژورنال Pacific Conservation Biology گزارش نمودند.

عنکبوت‌های دریچه‌ساز جزو شکارچیان کمین‌کننده (ambush predator) به شمار می‌آیند. آن‌ها مدت‌ها در تونل‌های خود در انتظار طعمه می‌نشینند تا به اندازۀ کافی نزدیک شود و سپس حمله می‌کنند.

این استراتژی با صرفه‌جویی در مصرف انرژی به عنکبوت اجازه می‌دهد در محیط‌های خشک به راحتی زندگی کند. عنکبوت‌های دریچه‌ساز ماده به دلیل این که معمولاً از تونل خود خارج نمی‌شوند، می‌توانند تا سال‌ها به زندگی خود ادامه دهند. ولی نرها از این امتیاز برخوردار نیستند، چرا که باید به دنبال جفت بگردند.

مطالعۀ مذکور توسط باربارا یورک مین (Barbara York Main) به جریان افتاده بود. مین ۸۸ ساله، اولین کسی بود که توانست شماره ۱۶ را کمی پس از تولد جانور شناسایی نماید.

پژوهشگران توضیح می‌دهند:

تا جایی که ما می‌دانیم، این پیرترین عنکبوت شناخته شده است. حیات طولانی آن به ما اجازه داد بررسی‌های بیشتری روی رفتار و دینامیک جمعیتی عنکبوت‌های دریچه‌ساز انجام دهیم. با بهره‌گیری از نتایج تحقیقات موشکافانۀ باربارا، ما توانستیم علت اصلی دخیل در عمر طولانی عنکبوت‌های دریچه‌ساز تعیین کنیم که از این میان می‌توان به مواردی نظیر: سکونت در بوته‌زارهای دست‌نخورده، تحرک کم و سطح پایین سوخت‌وساز اشاره کرد.

محققان اکنون پس از ۴۳ سال مطالعه، در نظر دارند بیشترین شانس بقا را در اختیار خویشاوندان جوان‌تر شماره ۴۳ قرار دهند. پاک‌سازی خار و خاشاک و تغییرات جوی از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که حیات این عنکبوت‌ها را به مخاطره می‌اندازند.

بر اساس گزارش تلگراف، مرگ شماره ۱۶ شوک سنگینی برای تیم تحقیقاتی بوده است، چرا که آن‌ها امیدوار بودند عنکبوت ۵۰ سالگی خود را نیز جشن بگیرد!

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید