انتشار این مقاله


سگ شما واقعاً خنده‌تان را دوست دارد

سگ ها احساسات درون چهره و صدای انسان ها را به خوبی شناسایی می کنند.

اگر تا کنون سگ داشته‌اید یا دارید، می‌دانید که آن‌‌ها واقعا شما را دوست دارند. احساس خستگی یا ناراحتی می‌کنید؟ دنور که یک سگ تازی است آن را می‌داند و برای این‌که شما را آرام و آسوده کند‌ کنارتان حرکات تند و سریع انجام می‌دهد. علم در حال مطالعه روی پیوند احساسی میان انسان‌ها و سگ‌هاست، بله! سگ شما واقعا می‌تواند شما را مثل یک کتاب بخواند.


مقاله مرتبط: نگهداری از سگ، خطر حملۀ قلبی را کاهش می‌دهد


سگ های تاثیرگذار

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با سگ‌تان صحبت می‌کنید و می‌گویید “می‌خواهی به یک پیاده روی بریم؟” دست خود را بالا ببرید. طبق مطالعه‌ای در ژانویه ۲۰۱۶ که توسط محققان برزیلی و انگلیسی منتشر شد، سگ‌تان می‌تواند جدیت و شوخی شما را از صدا و صوت شما بفهمد. این مطالعه دریافت که سگ‌‌ها همان‌طور که احساسات سگ‌های دیگر را می‌فهمند، احساسات انسان‌ها را نیز درک می‌کنند. شاهکاری که هیچ نوع غیرانسانی نمی‌توانسته انجام دهد. دانستن این‌که ما چگونه احساس می‌کنیم برای دوستان ناجی‌مان بسیار مفید است.

در این مطالعه به سگ‌ها تصاویری از چهره انسان‌ها و سگ‌های دیگر با احساسات متفاوت نشان داده شد. محققان همراه آن عکس‌ها، صداها و اصوات مثبت و منفی و طبیعی را قرار دادند، مثل صداهای خوشحال و ناراحت، و هم‌چنین صدای خوشحال و ناراحت صحبت فردی به زبان پرتغالی که هیچ‌کدام از سگ ها قبلاً آن را نشنیده بودند. سگ‌ها با دقت و طولانی‌تر به چهره‌ها نگاه کردند، هم به چهره سگ‌ها و هم به انسان‌ها، که با آن صدا همخوانی داشتند. این‌که قادر باشید اطلاعات شنیداری و بصری را به این شیوه هوشمندانه ترکیب کنید، به عنوان یک استعداد شناختی سطح بالا در نظر گرفته می‌شود.


مقاله مرتبط: آیا سگ‌ها می‌توانند سرطان را بو بکشند؟


لبخند بزنید! شما در دوربین هاپو هستید

برای تحقیقی که در مارچ ۲۰۱۸ منتشر شد، محققان از دانشگاه ملی مونته مکزیک دریافته بودند که وقتی سگ‌تان احساسات شما را تشخیص می‌دهد، چه اتفاقاتی در سرش می‌افتد.

برای بررسی مکانیزم‌‌های عصبی در بازی، محققان هشت سگ را آموزش دادند تا در اسکنر MRI قرار بگیرند و عکس‌هایی از انسان‌ها با حالات شادی و خنثی به آن‌ها نشان داده شد. وقتی که سگ‌ها چهره‌‌های انسان‌ها را دیدند، فعالیت مغزشان در قشر جلویی (که شامل پردازش داده‌هاست) و در بخش دیگری از مغزشان (caudate، که شامل سیستم یادگیری و پاداش است) افزایش یافت. نتیجه این تحقیق چه بود؟ چهره خوشحال انسان نشانه‌‌ای را در ذهن سگ فعال می‌کرد که از هر احساس دیگری مجزا بود. این الگوی خوشحالی بسیار متمایز بود، در واقع، آن‌قدر که یک برنامه یادگیری ماشین توانست از فعالیت مغز سگ برای پیش‌بینی این‌که داشت به یک انسان خوشحال نگاه می‌کرد استفاده کند. باعث شد لبخند بزنید، درست است؟

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید