انتشار این مقاله


ابزارهای جدید می‌توانند پاسخ‌های مهمی را برای محققان آلزایمر روشن سازند

طبق آمار جامعه آلزایمر، این بیماری بیش از ۵.۵ میلیون نفر در آمریکا را درگیر کرده است و درمان آن یکی از هزینه‌برترین درمان‌ها است.

طبق آمار جامعه آلزایمر، این بیماری بیش از ۵.۵ میلیون نفر در آمریکا را درگیر کرده است و درمان آن یکی از هزینه‌بر ترین درمان‌ها است.

با ایجاد پلاک در مغز تعدادی مدل‌ای حیوانی محققان می‌توانند برای مطالعه این اختلال ویرانگر از آنها استفاده کنند. به تازگی گروهی از محققان دانشگاه میسوری مدل موش‌آزمایشگاهی پرورش دادند که می‌تواند برای مطالعه پلاک‌های آمیلوئیدی و ناهنجاری‌های عروقی در مغز مورد استفاده قرار گیرد.


مقاله مرتبط: دانش عمیق‌تر درباره بیماری آلزایمر می‌تواند به کاهش علائم کمک کند


پروفسور Uxel Agca،- استاد دانشکده دامپزشکی و محقق در برنامه تطبیقی ​​پزشکی در دانشکده دامپزشکی MU-می‌گوید:

یکی از علائم تعریف‌کننده آلزایمر تجمع پیشرونده پلاک آمیلوئید بتا در مغز است. دو پروتئین APP و PS1 با بیماری آلزایمر در انسان مرتبطند و این دو پروتئین پایه‌ای برای مطالعات بیشتر در این زمینه می‌باشند. اگر ما بتوانیم تولید آمیلوئید بتا را در مغز دستکاری کنیم می‌توانیم تولید پلاک‌های مضر دیگر مرتبط با آلزایمر و پیشروی آن را در مغز کاهش دهیم.

درمان آلزایمر

پژوهشگران دانشگاه میسوری موش‌هایی پرورش داده‌اند که پروتئین‌های انسانی APP و PS1 را داشتند. سپس ارزیابی رفتار موش‌ها در هزارتوی Barnes انجام شد. این هزارتو که برای بررسی رفتار موش‌ها طراحی شده بود میزان یادگیری و حافظه فضایی آن‌ها را مورد سنجش قرار داد. طی آزمایش‌های متوالی دسته‌ای از موش‌های مورد استفاده قرار گرفته برای مطالعه آلزایمر که APP و PS1 انسانی در مغز تولید می‌کردند حافظه و یادگیری ضعیفی از خود نشان دادند.

آ) ایمونوهیستوکمیستری با استفاده از آنتی‌بادی 6E10 علیه آمیلوئید بتا اندازه‌های مختلف تراکم این پلاک‌ها را نشان می‌دهد (پیکان‌های سفید) ب) برش‌های همجوار مغزی که برای ایمونوهیستوکمیستری با آنتی‌بادی ضد تائو استفاده شده، نشان می‌دهد که پلاک‌های متراکم آمیلوئید بتا حاوی تائو نیز هستند (پیکان‌ها). نورون‌های مرده که با آبی تیره رنگ‌آمیزی شده‌اند، نسبت به تست آمیلوئید بتا یا تائو پاسخ مثبت نداده‌اند (فلش‌ها) ث) حضور پلاک‌های آمیلوئید بتا  زیر آلوئولوس هیپوکامپ و شیار هیپوکامپی (پیکان‌ها)
آ) ایمونوهیستوکمیستری با استفاده از آنتی‌بادی ۶E10 علیه آمیلوئید بتا اندازه‌های مختلف تراکم این پلاک‌ها را نشان می‌دهد (پیکان‌های سفید) ب) برش‌های همجوار مغزی که برای ایمونوهیستوکمیستری با آنتی‌بادی ضد تائو استفاده شده، نشان می‌دهد که پلاک‌های متراکم آمیلوئید بتا حاوی تائو نیز هستند (پیکان‌ها). نورون‌های مرده که با آبی تیره رنگ‌آمیزی شده‌اند، نسبت به تست آمیلوئید بتا یا تائو پاسخ مثبت نداده‌اند (فلش‌ها) ث) حضور پلاک‌های آمیلوئید بتا زیر آلوئولوس هیپوکامپ و شیار هیپوکامپی (پیکان‌ها) Yuksel Agca

پس از آزمایش‌های هزارتو، تیم تحقیقاتی، آزمایش‌های سرمی و همچنین غربالگری مغزی را انجام داد که نشان داد تغییرات عروقی و بالارفتن میزان پلاک آمیلوئید بتا مشابه حالتی است که در انسان مبتلا به بیماری آلزایمر دیده می‌شوند. پروفسور Agca می‌گوید:

ما دریافتیم که این مدل‌های موش می‌توانند در مبارزه با آلزایمر و درمان آن کاربردی باشند. از آنجایی که طول عمرشان کوتاه و اندازه آنها بزرگتر است، فلذا در مطالعات در حال انجام برای بیماری بسیار مفید هستند. از این نتایج می‌توان در انسان‌ها برای شناسایی مواد دارویی مناسب و هم‌چنین ایجاد تغییر در سبک زندگی روزمره در راستای پیشگیری از اختلالات آلزایمری استفاده کرد.ما امیدواریم که این مدل موش بتواند به قدری مفید باشد که در ادامه مطالعات برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین Agce اضافه کرد مانند پلاک‌های دندانی و عروقی می‌توان ساخته شدن پلاک‌های مغزی را نیز با یک رژیم مناسب و ورزش کاهش داد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید