انتشار این مقاله


تاثیر قاعدگی در ترک کردن سیگار؟!

چه زمانی بهتر است ترک عادات را شروع کنیم؟ آیا فرقی هم دارد؟ خانم‌ها، ابتدا یک سری خبر بد؛ سیگار کشیدن برای همه بد است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، و نکته مهم‌تر این که این موارد بیشتر زنان را درگیر می‌کند و بیشتر آرامش و آسایش آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. […]

چه زمانی بهتر است ترک عادات را شروع کنیم؟ آیا فرقی هم دارد؟

خانم‌ها، ابتدا یک سری خبر بد؛ سیگار کشیدن برای همه بد است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، و نکته مهم‌تر این که این موارد بیشتر زنان را درگیر می‌کند و بیشتر آرامش و آسایش آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. زنانی که سیگار می‌کشند در معرض خطر بالای ناباروری قرار دارند. همچنین زنان سیگاری بیشتر از مردان سیگاری به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. به علاوه سیگار کشیدن در دوران بارداری موجب مشکلات عدیده‌ای هم برای مادر و هم برای فرزند می‌شود، مانند مشکلات رشد جنین و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم.


مقاله مرتبط: مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، آسم و عملکرد ضعیف ریه را در کودکانشان شدید تر می‌کنند


ولی خبر خوب این است که اگر زن سیگاری‌ای بخواهد ترک بکند، بدن او به طریق مکانیسم‌های بیولوژیکی این فرآیند را یاری می‌کند. یک مطالعه جدید در دانشگاه Pennsylvania نشان داده است که زنانی که برای ترک سیگار تلاش می‌کنند، اگر در مقطع خاصی از قاعدگی‌شان فرآیند ترک کردن را شروع کنند به احتمال زیاد موفق خواهند شد و بازگشت در این افراد کمتر خواهد بود. در این مطالعه ۳۸ زن بین ۲۱ الی ۵۱ سال شرکت داشتند که در از داروهای ضدبارداری نیز استفاده نمی‌کردند.

young woman smoking cigarette

نتایج اولیه این نظریه را تایید می‌کرد، به این معنا که تصمیماتی که بعد از تخمک‌گذاری و قبل از قاعدگی اتخاذ شوند، بیشتر باقی خواهند ماند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، زنانی که در این برهه زمانی تصمیم بر ترک بگیرند سطح بالای پروژسترون در بدن به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند رفتار اعتیاد را متعادل کنند. همچنین محققین این مطلب را نیز دریافتند که در فاز فولیکولار(دوران قبل از تخمک‌گذاری و بعد از قاعدگی) ارتباط کمی بین مرکز پاداش مغز و ناحیه تصمیم‌گیری در مغز وجود دارد.

بنابراین هر زمان که تصمیم بر ترک گرفتید، بهتر است این عمل را با دوره قاعدگی‌تان هماهنگ کنید. به عبارتی زمانی که سطح پروژسترون بدنتان بالاست، بسته سیگار را دور بیاندازید!

جالب است بدانید!

این مطالعه بر روی ترک سیگار تمرکز داشته است، ولی اگر بخواهیم کمی دید بزرگ‌تری داشته باشیم، می‌توانیم این مسئله را به ترک انواع اعتیاد و عادات بد تعمیم کنیم. پس بهتر است رژیم غذایی برای لاغری و یا حتی ترک جویدن ناخن را در این زمان شروع کنید تا به نتیجه بهتری برسید!


مقاله مرتبط: ۱۰ باور نادرست بارداری


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید