انتشار این مقاله


بازسازی تصاویر ذهنی با الکتروانسفالوگرافی

علی‌رغم کاربردهای ترسناک بالقوه‌ای که خواندن ذهن می‌تواند داشته باشد، این تکنیک می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را دگرگون کند.

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه Toronto در Scarborough، بر اساس مطالعات الکتروانسفالوگرافی (EEG)، روش جدیدی برای بازسازی تصاویر پردازش شده در مغز انسان ثبت کرده‌اند. 

زمانی که ما چیزی را می‌بینیم، مغز ما درک ذهنی از آن ایجاد می‌کند. این امر برای ثبت ذهنی آن شیء ضروری است. ما قادریم با استفاده از EEG از این درک ذهنی، تصویر ایجاد کنیم. درنتیجه، تصویر مستقیمی از آن‌چه طی این فرآیند در مغز می‌گذرد، به دست می‌آید.

Dan Nemrodov، فوق دکترا

افراد مورد آزمایش به دستگاه EEG متصل شده و تصاویری از چهره‌ها به آن‌ها نمایش داده شد. سپس از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای ارتباط دادن فعالیت مغزی با انواع خاصی از حالات چهره استفاده گردید. بدین صورت تصویر همان‌طور که پردازش شده بود، به صورت دیجیتال بازسازی شد.

این ایده قبلاً با استفاده از اطلاعات تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) ممکن شده بود؛ اما قابل انجام بودن آن الکتروانسفالوگرافی، مزایای کاربردی دارد. به عنوان مثال، دستگاه‌های EEG نسبت به اسکنرهای fMRI تا حدودی مرسوم‌تر، قابل حمل‌تر و ارزان‌تر هستند. علاوه بر این، وضوح زمانی بهتری دارند: در حالی که fMRI در عرض چند ثانیه تصویر ایجاد می‌کند، EEG می‌تواند از نحوه‌ی پردازش تصویر در مغز در زمان میلی‌ثانیه تصویر تهیه کند. با این که برخی در ارتباط با مناسب بودن EEG برای این کاربردها شک دارند، Nemrodov اطمینان دارد نتایج خلاف آن را ثابت خواهند کرد. قدم بعدی برای محققان، پیشبرد پروژه به ورای تصاویر چهره خواهد بود.


مقاله‌ی مرتبط: هدستی که می‌تواند ذهن انسان را بخواند


علی‌رغم کاربردهای ترسناک بالقوه‌ای که خواندن ذهن می‌تواند داشته باشد، این تکنیک می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را دگرگون کند. از جمله می‌تواند برای کسانی که نمی‌توانند حرف بزنند یا از زبان اشاره استفاده می‌کنند، می‌تواند یک راه ارتباطی فراهم کند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید