انتشار این مقاله


چه زمانی انسان شروع به سیگار کشیدن کرد؟

بررسی زمان‌های محتمل شروع استفاده یا کشف تنباکو یا همان دود جادویی! با تشکر از پیشرفت‌های ژنتیک گیاهی، پاسخ به این سوال مقدور شده است. محققینی که بر روی تغییرات گیاهان مطالعه انجام می‌دهند، در نهایت با توجه به کشت‌های متعددی که بر روی این گونه انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که آغاز بوجود […]

بررسی زمان‌های محتمل شروع استفاده یا کشف تنباکو یا همان دود جادویی!

با تشکر از پیشرفت‌های ژنتیک گیاهی، پاسخ به این سوال مقدور شده است.

محققینی که بر روی تغییرات گیاهان مطالعه انجام می‌دهند، در نهایت با توجه به کشت‌های متعددی که بر روی این گونه انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که آغاز بوجود آمدن و رشد تنباکو به ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسید و احتمالا ابتدا در Andes رشد کرده است.

البته این احتمال وجود دارد که مردم از قبل از این زمان هم گیاهان مشابهی را کشت می‌داده‌اند! تاریخ‌شناس Iain Gately نظریه‌ای دارد در این باب که مقوله کشف دود جادویی(تنباکو) با خلقت و کشف اولین انسان‌ها همراه بوده است. به عبارتی این ماده کاملا باستانی است.

او همچنین بیان می‌کند که دیرینه‌شناسان معتقد هستند که کشف دود جادویی مربوط به زمانی است که افراد مجروح یا خسته برای آرامش پیدا کردن، بوته‌های تنباکو را آتش می‌زدند و کنار آن استراحت می‌کرده‌اند. و حتی فکر می‌کردند بوته با آن‌ها صحبت می‌کند. به شیوه‌ای آن‌ها با نفس کشیدن و حرف زدن با بوته احساس بهتری می‌کردند!

یک توضیح دیگری که در این باره وجود دارد مربوط به عطارهای قبایل آمریکای جنوبی است. این افراد از گیاهان اطرافشان اطلاع کامل داشتند. یا به عبارتی باید می‌داشتند. وگرنه با وجود قارچ‌ها و تمشک‌های سمی و ناشناخته‌ای که در اطرافشان وجود داشت. این مواد می‌تواند زمینه نابودی آن‌ها را ایجاد بکند.

 درمانگرها و جادوگرها هم از گیاهان برای درمان استفاده می‌کردند. آن‌ها نه تنها از دانش پیشینیان خود استفاده می‌کردند، بلکه خود به کشف گیاهان جدید نیز می‌پرداختند. البته دانش آن‌ها تنها محدود به شناخت برخی گیاهان محدود نمی‌شده است و آن‌ها شیوه استفاده از این مواد به طرق مختلفی مانند خشک کردن، مخلوط کردن، پودر کردن و پماد ایجاد کردن را نیز بلد بودند. احتمالا اولین درمانگر که به قدرت تنباکو پی برده است، آن را آتش زده است و سپس آن را استشمام کرده است!


مقاله مرتبط: تنباکو موجب مرگ می‌شود، نحوه‌ی استعمال هم مهم نیست


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید