انتشار این مقاله


این آنتی‌اکسیدان عروق پیر را دوباره جوان می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی در پیشگیری از حملات قلبی عروقی نقش دارند.

مطالعه‌ای که در ژورنال Hypertension منتشر شده، دلیل دیگری را بر تاثیر مکمل‌های غذایی در پیشگیری از حملات قلبی ارائه می‌دهد. این مطالعه همچنین نقش آنتی‌اکسیدان های خوراکی را که در سال‌های اخیر غیرموثر برشمرده می‌شدند، اثبات می‌کند. به گفته محققان این آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیرات قابل توجهی بر سلامت دارند؛ اگر به درستی هدف قرار داده شوند.

این مطالعه برای نخستین بار در رابطه با تاثیر آنتی‌اکسیدان اختصاصی میتوکندری (mitochondrial-specific antioxidant) بر روی عملکرد عروقی انسان انجام گرفت. چنین درمان‌هایی می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را با افزایش سن کاهش دهد.


مقاله مرتبط: منابع آنتی اکسیدان


طی این مطالعه، ۲۰ زن و مرد سالم در سنین ۶۰ تا ۷۹ از منطقه Boulder انتخاب شدند. نیمی از این افراد روزانه ۲۰ میلی‌گرم از مکملی به نام MitoQ را دریافت کردند. این مکمل از تغییر شیمیایی آنتی‌اکسیدان طبیعی Coenzyme Q10 حاصل شده و بهتر می‌تواند به میتوکندری‌های داخل سلول متصل شود. نصف بقیه افراد دارونما دریافت کردند.

پس از شش هفته، پژوهشگران سلامت عروق و عملکرد لایه اندوتلیال آن‌ها را بر اساس میزان گشاد شدن آن‌ها با افزایش جریان خون بررسی کردند. پس از دو هفته، با پاکسازی دارو از بدن در نتیجه عدم دریافت آن، به گروهی که قبلا دارونما دریافت می‌کرد، داروی واقعی داده شد و برعکس و تست به مدت شش هفته تکرار شد.

محققان مشاهده کردند که با دریافت مکمل، توانایی گشاد شدن عروق ۴۲ درصد افزایش می‌یابد و عروق فرد حدود ۲۰-۱۵ سال جوان‌تر می‌شوند. در نتیجه توسعه این روش می‌تواند منجر به کاهش ۱۳ درصدی بیماری‌های قلبی شود. مطالعه همچنین نشان داد که این افزایش توانایی در گشاد کردن عروق ناشی از کاهش استرس اکسیداتیو بوده‌است. در شرکت‌کنندگانی که دارونما دریافت کرده بودند، عروق سخت‌تری داشتند و دریافت مکمل باعث مرتجع شدن بیشتر عروق آن ها می‌شد.


مقاله مرتبط: حمله قلبی


افزایش سفتی عروق با افزایش سن و در نتیجه استرس اکسیداتیو به علت تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد که فرآورده‌های جانبی متابولیسم هستند رخ می‌دهد. این مواد می‌توانند به اندوتلیوم عروق آسیب زده و عملکرد ان را مختل کنند. در دوران جوانی، بدن به میزان کافی آنتی‌اکسیدان تولید کرده و رادیکال‌های آزاد را غیرفعال می‌کند. با افزایش سن، این تعادل به هم می خورد؛ به این صورت که میتوکندری‌ها و سایر اجزای سلولی بیش از پیش رادیکال‌های آزاد را تولید می‌کنند، در حالیکه میزان آنتی‌اکسیدان‌ها افزایش نمی‌یابد.

مطالعات پیشین آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی مانند ویتامین C و E را غیرموثر برشمرده بودند و این مطالعه موثر بودن آنتی‌اکسیدان‌ها را در بهبود سلامتی دوباره مطرح می‌کند. به گفته محققان هدف قرار دادن میتوکندری راه بهتری برای کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود وضعیت عروقی با افزایش سن است.

مطالعه دیگری، نشان داده است که ترکیبی به نام nicotinamide riboside می‌تواند از پیری عروق در افراد سالم بکاهد.

به گفته محققان، ورزش و تغذیه سالم بهترین راهکار برای حفظ سلامت قلبی-عروقی است؛ اما مشکل این‌جاست که اکثر مردم تمایلی به انجام آن ندارند. در نتیجه یافتن مکمل‌هایی که بتوانند از تغییرات ناشی از افزایش سن وایجاد کننده بیماری بکاهند، خواهند توانست به حفظ سلامت بسیاری از افراد کمک کنند.

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید