انتشار این مقاله


مردم با سرما سازگاری پیدا کرده‌اند و در نتیجه بیشتر دچار میگرن می‌شوند

به نظر می‌رسد ژن مشابهی که به ما کمک می‌کند با سرما مواجه شویم ، خطر ابتلا به میگرن را نیز افزایش می‌دهد.

بعضی از مردم به زندگی در آب و هوای سرد ولی ارزان قطب عادت کرده‌اند. به نظر می‌رسد ژن مشابهی که به ما کمک می‌کند با سرما مواجه شویم ، خطر ابتلا به میگرن را نیز افزایش می‌دهد.

Aida Andres در کالج دانشگاهی لندن، انگلستان، Flex Key در موسسه ماکس پلانک برای انسان شناسی تکاملی در لایپزیگ و همکارانشان ژن پروتئینی به نام TRPM8 را مطالعه کردند، که در دماهای سرد فعال می‌شود.


مقاله مرتبط: ٥ راه شگفت انگيز براى متوقف كردن ميگرن


ژن این پروتئین دو نوع دارد. یک نوع قدیمی که ما با شامپانزه‌ها در آن مشترکیم، در افرادی که در آفریقا زندگی می‌کنند، شایع است. اما یک نوع جدیدتر در افرادی که در کشورهای شمالی، به ویژه اروپا زندگی می‌کنند، شایع‌تر است.

این گروه پایگاه اطلاعاتی داده‌های ژنتیکی افراد سراس جهان را بررسی کرد تا ببینند که هر نوع ژن در کدامیک از مناطق اروپا، آفریقا و جنوب شرقی آسیا رایج است. Key می‌گوید:

ما ارتباطی بین فرکانس ژن و عرض جغرافیای پیدا کردیم.

به عنوان مثال نوع جدیدی از ژن در حدود ۸۸ درصد از مردم فنلاند و فقط در ۵ درصد اهالی نیجریه یافت می‌شود. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد که نوع جدیدتر آن در آفریقا ، قبل از این که مردم به قاره‌های دیگر مهاجرت کنند، نمو پیدا کرد. Mark Shriver از دانشگاه ایالت پنسیلوانیا در پارک دانشگاه می‌گوید:

این واقعا جالب است. این احتمالا اولین بار است که (سازگاری) یک ژن با محیط مرتبط شده است.


مقاله مرتبط: ارتباطی جالب توجه بین دیابت و میگرن


یک سردرد قدیمی

ژن TRPM8 به میگرن نیز مرتبط است. به نظر می‌رسد که نوع قدیمی‌تر از اختلال جلوگیری می‌کند و نوع جدیدتر این خطر را افزایش می‌دهد. این موضوع ممکن است به توضیح این که چرا میگرن بیشتر در کشورهای شمالی گزارش شده است، کمک کند. Key می‌گوید:

ما می‌دانیم شیوع میگرن در آفریقایی آمریکایی‌ها پایین است.

کاملاً روشن نیست که چرا احساس سرما ممکن است به میگرن مرتبط باشد، اگرچه برخی افراد تجربه سردرد ناشی از سرد شدن دارند. این سردرد یخبندانی اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد. اما میگرن پیچیده است و عوامل بسیاری بر ریسک ابتلای آن در فرد تاثیر می‌گذارد. در مطالعه دوم، Padhraig Gormley و همکارانش، در بیمارستان عمومی ماساچوست نشان داده‌اند که انواع ژنتیکی شایع بسیاری خطر ابتلا به میگرن را در فرد شکل می‌دهند.

همچنین روشن نیست که چرا اغلب درد ناشی از میگرن مفید خواهد بود. افزایش خطر میگرن در ارتباط با نوع ژن احتمالاً یک عارضه ناگوار است. یافته‌ها شواهد بیشتر را ارائه می‌دهند که انسان طی ۱۰۰,۰۰۰ سال گذشته تکامل یافته و سازگار شده است، حتی اگر امروز ما بیشتر از گونه‌های دیگر تحت تاثیر ژن باشیم.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید