انتشار این مقاله


درختان شاید “ضربان قلب” داشته باشند

البته آنقدر آهسته که ما نمی‌شنویم.

درختان آنقدرها هم که به نظر می‌رسند ساکت نیستند. بسیاری از آنها شب‌ها شاخه‌های خود را بالا و پایین حرکت می‌دهند. یافته‌ها نشان می‌دهند که گیاهان آب را به سمت بالا پمپ می‌کنند و دارای “نبض” آهسته‌ای هستند.

آندرس زلینسکی از دانشگاه آرهوس دانمارک می‌گوید:

ما دریافتیم که شکل بسیاری از درختان به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند. این تغییرات با توجه به تغییر فشار آب در کل گیاه ایجاد شده و دوره‌ی آن کوتاه‌تر از چرخه‌ی شبانه روزی است.

زلینسزکی و همکارانش در سال ۲۰۱۷ آزمایش را ترتیب دادند. طی این مطالعه آن‌ها ۲۲ گونه درخت را در یک هوای ساکن و بدون نور توسط لیزر مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها کنجکاو بودند بدانند که آیا سایبان درختان در شب تغییر می‌کند؟ در ۷ گونه شاخه‌ها هر ۳ الی ۴ ساعت، ۱ سانتی‌متر به بالا یا پایین حرکت می‌کند. حال آن‌ها معتقد هستند که درختان ضربان قلب دارند و آب را از ریشه‌ها به سمت بالا پمپ می‌کنند. پیش از این عقیده بر این بود که آب به دلیل تبخیر از برگ‌ها، به سمت بالا حرکت می‌کند؛ اما هیچ یک از نوسانات و چرخه‌ی کوتاه‌تر از ۲۴ ساعت توسط این مدل توجیه نمی‌شود. در این حالت پمپ کردن آب به صورت طبقه به طبقه در مصرف انرژی بهینه خواهد بود. اگر آب بین بخش‌های مختلف پمپ شود، تنها نیروی لازم برای غلبه بر آن فشار هیدروستاتیک آن بخش است و برای انتقال نیاز به صرف نیروی بیش‌تری در مقابل تمام فشارناشی از ارتفاع درخت نخواهد بود. مشخص نیست که آب چگونه به سمت بالا پمپ می‌شود، از نظریاتی که مطرح شده آن است که با توجه به کاهش قطر درختان حدود ۰.۰۵ میلی‌متر در شب‌ها، شاید تنه با به آرامی فشردن آب، آن را درون آوند چوبی به بالا حرکت می‌دهد. با این حال این مورد نیاز به بررسی زیادی دارد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید