انتشار این مقاله


شاید در نهایت با این داروی جدید قادر به درمان سرماخوردگی باشیم

این دارو دسته‌ای از آنزیم‌های سلول‌های انسانی را که ویروس برای ساختن کپسید خود از آن‌ها استفاده می‌نماید، سرکوب می‌کند.

سرانجام یک داروی تجربی این پتانسیل را از خود نشان داده است که می‌تواند نابودی ویروس سرماخوردگی رایج را ممکن سازد. با توجه به این موضوع امید به درمان رینوویروس‌ها و سایرپاتوژن‌ها بالاتر رفته است.

هنگامی‌که این دارو بر ویروس‌های سرماخوردگی موجود در ظرف کشت به همراه سلول‌های انسانی افزوده شد، مشاهده گردید که بدون این که آسیبی به سلول‌های انسانی برسد تکثیر ویروس‌ها متوقف شده است.

در واقع این دارو دسته‌ای از آنزیم‌های سلول‌های انسانی را که ویروس برای ساختن کپسید خود از آن‌ها استفاده می‌نماید، سرکوب می‌کند. کپسید خارجی‌ترین لایه در برخی از ویروس‌ها است که در صورت نبود این لایه پروتئنیی ماده ژنتیک ویروس در معرض آسیب و نابودی قرار می‌گیرد.


مقاله‌ی مرتبط: آنفولانزا یا سرماخوردگی؟ مسئله این است!


از آنجایی که هزاران نوع رینوویروس وجود دارد، بنابراین تلاش‌هایی که برای ساختن واکسن علیه این دسته ویروس‌ها صورت می‌گیرد عملاً بی‌فایده بوده و مدت زیادی است که این فعالیت‌ها متوقف شده‌اند. بیشتر درمان‌های رایج که برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند در حقیقت فقط به کاهش علائمی مانند آبریزش بینی، التهاب گلو و تب کمک می‌کنند.

اما تمام سویه‌های رینوویروس‌ها از یک نوع آنزیم برای ساختن کپسید و همانندسازی و تکثیر خود استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان گفت که این داروی جدید از این طریق می‌تواند سبب سرکوب ویروس سرماخوردگی بشود.

هرچند هنوزهم آزمایشات زیادی در این زمینه لازم است تا علاوه بر اثبات بیشتر موثر بودن آن عدم مضر بودنش برای سلول‌های انسانی اثبات شود. دکتر Ed Tate می‌گویند:

ورود چنین دارویی به حیطه درمان می‌تواند بسیار سودمند باشد، ما نیز در حال تلاش برای بهبود نسخه اولیه و همچنین ساخت نمونه قابل استنشاق دارو هستیم تا هر چه سریع‌تر به ریهها رسیده و از پخش شدن عفونت جلوگیری کند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید