انتشار این مقاله


تأثیر توریسم بر روی گاز گلخانه ای ۴ برابر بیش‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم

برای کمک به توقف گرم شدن زمین، تعطیلات سراسر دنیا را لغو کنید!

برای کمک به توقف گرمایش زمین، تعطیلات سراسر دنیا را لغو کنید. توریسم به سرعت در حال گسترش می‌باشد که در حال حاضر ۸ درصد از گاز گلخانه ای آزاد شده به هوا را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم ۴ برابر بیشتر از تخمین‌های قبلی می‌باشد.

آرونیما مالیک از دانشگاه سیدنی استرالیا و همکارانش انتشار گاز گلخانه ای در اثر توریسم را در ۱۶۰ کشور برآورد می‌کنند. آنها می‌گویند که کارخانه‌ها و صنایع سالانه حدود ۴ و نیم گیگا تن کربن دی اکسید در هوا منتشر می‌کنند.

برآوردهای قبلی از ۱ الی ۲ گیگا تن متغیر بودند. بالاتر بودن تخمین جدید به این دلیل بود که حمل و نقل هوایی نیز به طور مستقیم موجب انتشار این گازها می‌شود. به غیر از موارد گفته شده موارد دیگری نیز وجود دارند که موجب تأثیرات غیر مستقیم می‌شوند. این تأثیرات شامل غذاهای تهیه شده برای گردشگران در تعطیلات به طور گسترده، تعمیر و نگهداری هتل و سوغاتی می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ این موارد موجب افزایش ۱ الی ۲ گیگا تن به عدد قبلی شد. علاوه بر این، سالانه میزان کربن دی اکسید تولیدی گردشگری به سرعت در حال رشد است؛ از ۳.۹ گیگاتن در سال ۲۰۰۹ تا ۴.۵ گیگاتن در سال ۲۰۱۳. این روند هم‌چنان به نظر می‌رسد که در حال پیشروی می‌باشد. مالیک در این مورد گفت:

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که اگر روند همین گونه ادامه پیدا کند، اثرات کربن ناشی از توریسم تا سال ۲۰۲۵ به ۶.۵ گیگاتن افزایش پیدا خواهد کرد.


مقاله مرتبط: می‌خواهید زمین را نجات دهید؟ به مسافرت نروید!


مشکل ثروت

توریسم با ثروتمندتر شدن افراد، افزایش پیدا می‌کند. شاید در این میان، ایالت متحده  بزرگترین منبع انتشار توریسم در جهان باشد؛ چه افرادی که به عنوان شهروند به جاهای دیگر سفر می‌کنند و چه افرادی که از کشورهای دیگر برای گردش به ایالت متحده می‌آیند.

اما کشورهای دیگر نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند. مالیک در این مورد اضافه کرد:

قوی‌ترین رشد در میان اقتصادهای نوظهور به چین، هند و برزیل تعلق دارد که به عنوان شهروندان ثروتمند تمایل به مسافرت به مقاصد عجیب و غریب دارند.


مقاله مرتبط: چه راهکارهایی برای محافظت از انسان‌ها در برابر گرمای آینده وجود دارد؟


در همین راستا، آمار ارائه شده ماه گذشته توسط سازمان گردشگری سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ شهروندان چینی در صدر افراد خرج کننده برای گردشگری می‌باشند. آنها حدود ۲۵۸ بیلیون دلار تنها برای مسافرت هزینه کرده اند که تقریباً دو برابر ۱۳۵ بیلیون دلار هزینه شده توسط شهروندان آمریکایی می‌باشد.

مالیک می گوید که کاهش پرواز یک پیشنهاد است. اما تا کنون هیچ نشانه‌ای از کاهش در تمایل افراد برای تعطیلات عجیب و غریب دیده نشده است. مالیک در آخر گفت:

“رشد هزینه‌های مربوط به گردشگری خود به عنوان یک شتاب دهنده قوی برای افزایش انتشار گاز گلخانه ای نسبت به رشد صنعت تولید، ساخت و ساز و یا ارائه خدمات می‌باشد.”


مقاله مرتبط: ۲۳ شهر برتر جهان با بهترین کیفیت زندگی

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید