انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۷)

فراز و فرودهای امپراطوری روم را در یخ‌های گرینلند ببینید.


۱۱ – ۱۸ می ۲۰۱۸


فراز و فرودهای امپراطوری روم را در یخ‌های گرینلند ببینید

انسان‌های امروزی تنها آلوده‌کنندگان طبیعت نبوده‌اند. دو هزار سال پیش، رومی‌ها سنگ‌های معدنی با ارزش را در کوره‌ها می‌سوزاندند تا نقره به‌دست بیاورند و با این کار، سرب را راهی آسمان‌ها می‌کردند. بخشی از این سرب، روی یخ‌های گرینلند نشسته و با لایه‌هایی که روی آن‌ها آمده، ترکیب شده است. اکنون دانشمندانی که در حال مطالعه‌ی سالانه‌ی ذرات این لایه‌های یخ بودند، فراز و فرودهایی را در آلودگی سرب، مربوط به عصر رومیان پیدا کرده‌اند که بازتابی از بسیاری وقایع تاریخی است؛ از جمله جنگ‌های ژولیوس سزار.

حافظه را می‌توان تزریق کرد

دانشمندان علوم اعصاب UCLA دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، ۱۴ می، خبر انتقال حافظه از جانوری به جانور دیگر از طریق تزریق RNA را منتشر کردند. نتیجه‌ای تکان‌دهنده که هر آن‌چه را در مورد محل و چگونگی ذخیره‌ی حافظه در مغز می‌پنداریم، به چالش می‌کشد.این یافته‌ی آزمایشگاه David Glanzman بر پتانسیل استفاده از درمان‌های جدید مبتنی بر RNA جهت بازیابی خاطرات در آینده اشاره دارد. چیزی که اگر صحت داشته باشد، حوزه‌ی حافظه و یادگیری را دگرگون خواهد کرد. مطالعه‌ی مذکور در eNeuro، ژورنال آنلاین مجمع علوم اعصاب، منتشر گشت.


ادامه‌ی مقاله: گویا باید “تشکیل حافظه با تقویت سیناپسی” را فراموش کنیم؛ حافظه را می‌توان تزریق کرد!


مطالعه‌ی کوتاه‌قامتان پرو ژن جدید مؤثر بر قد را آشکار کرد

صدها ژن روی قد ما تأثیرگذارند ولی تأثیر هر کدام از آن‌ها به تنهایی، نامحسوس است؛ مثلاً یک میلی‌متر. اکنون محققانی که ژنتیک مردم پرو، یکی از کوتاه‌ترین مردم جهان، را مطالعه می‌کنند، متغیری ژنی (FBN1) یافته‌اند که به طور میانگین، بیشتر از دو سانتی‌متر، قد را کوتاه نگه می‌دارد.

چه چیزی یک مرد را جذاب می‌کند؟ به پاهایش نگاه کنید

یک مرد شاید به خاطر موی بور و پوشش شیک‌اش جذاب باشد، ولی اگر همه چیز را کنار بگذاریم، یک چیز باقی می‌ماند. یافته‌های مطالعه‌ای جدید حاکی از آن است نسبت بدن، مخصوصاً پاها بسیار تأثیرگذارند. از ۸۰۰ زن دگرجنس‌گرای آمریکایی خواسته شد تا جذابیت مدل‌های مرد کامپیوتری را رتبه‌بندی کنند. اندازه‌ی بازو نسبت به بدن به نظر نمی‌آید مهم باشد، و زنان فقط کمی به جایگاه آرنج و زانو دقت کردند. با این حال، بیشتر به این توجه داشتند که پاهای یک مرد چه نسبتی از قد او را تشکیل می‌دهد. زنان ترجیح می‌دهند پاهای یک مرد، تقریباً نصف قد او باشد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید