انتشار این مقاله


عقده ناپلئونی؛ آیا مردان کوتاه قد واقعاً خشن‌تر هستند؟

آیا واقعاً مردان کوتاه قد به خاطر کمبود قدی که دارند حس می کنند که برای جبران آن، باید پرخاشگرانه تر باید رفتار کنند؟!

آیا واقعاً مردان کوتاه قد به خاطر کمبود قدی که دارند حس می کنند که برای جبران آن، باید پرخاشگرانه تر باید رفتار کنند؟!

باور به این انگاره که تحت عنوان عقده ناپلئون شناخته شده، به صورت گسترده‌ای وجود دارد ولی شواهد حمایت کننده آن بسیار کم است. اکنون مطالعه‌ای به این فرضیه‌ی قدیمی وزن و سنگینی تازه‌ای بخشیده است.

در دانشگاه وریژ در هلند، ژیل ناپن و تیمش، با استفاده از ۴۲ نفر مرد شرکت کننده در آزمایش ساده ای که تکلیفش تقسیم پول است و نام آن بازی دیکتاتور، که اغلب در مطالعات روانشناسی استفاده می‌شود، این ایده را به بوته آزمایش گذاشتند.

شرکت کنندگان به حریفان مقابل خود معرفی می شدند و حدود ۱۰ ثانیه یکدیگر را برانداز می‌کردند. سپس به اتاق‌های جداگانه‌ای می‌رفتند که جایی بود که آنها باید مبلغی کمی پول یعنی، ۱۸چیپس که معادل سکه‌های ۱۰ سنتی است می‌دادند.


بیشتر بخوانید: با بهره هوشی معمولی نیز می‌توان مغز انیشتین داشت!


در مرحله اول تکلیف، هر فرد باید تصمیم می‌گرفت که چه مقدار پول نگه دارد و چه مقدار برای هم گروهی اش کنار بگذارد.

تیم مطالعه دریافت که مردان کوتاه قد بیشتر پول را برای خود نگه می‌داشتند، که می‌تواند به عنوان یک عمل پرخاشگرانه تلقی شود. برای نمونه کوتاه قدترین مردان در گروه که  به صورت میانگین حدود ۱۷۰ سانتی متر یا حدود (۵ فوت و ۷ اینچ) قد داشتند به صورت  متوسط ۱۴ چیپس را برای خودشان برداشتند اما بلند قدترین مردان که حدود ۲ متر (یا ۶ فوت و ۶ اینچ) بلندی قد شان بود چیزی نگه نداشتند. ناپن گفت:

به طرز هوشمندانه ای محتمل است که مردان کوتاه قد به این کار تمایل داشته باشند؛ چرا که آنها مجال و فرصت‌های کمتری برای ابتکار عمل در دست دارند.

اما در دومین مرحله و قسمت دوم تکالیف، مردان کوتاه قد به صورت معنی‌دار حریص‌تر از شرکت‌کنندگان بلندقدتر ارزیابی نشدند. در این مرحله بازی، فرد دوم فرصتی دارد تا مقدار پول کم را رد کنند تا هیچ کدام ا دو فرد پولی دریافت نکنند.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید