انتشار این مقاله


نوع جدیدی از سبکی سر شناسایی شده است

متخصصان مغز و اعصاب نوع جدیدی از سبکی سر با علت نامشخص را شناسایی کرده‌اند.

طبق یک مطالعه منتشر شده در ۲۳ مه سال ۲۰۱۸ در ژورنال پزشکی آکادمی مغز و اعصاب آمریکا، Neurology، متخصصان مغز و اعصاب نوع جدیدی از سبکی سر با علت نامشخص را شناسایی کرده اند.

در سبکی سر، افراد دارای سرگیجه‌ای هستند که می‌تواند از چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشد. سبکی سر می‌تواند ناشی از شرایط جدی مانند تومورها و یا شرایطی نسبتا خوش‌خیم، مانند بیماری اختلال گوش داخلی (منیر) باشد. اما برای برخی افراد، هیچ علتی را نمی‌توان پیدا کرد.

در این مطالعه جدید، متخصصان مغز و اعصاب نوع جدیدی از سبکی سر را شناسایی کرده اند که در آن درمان ممکن است موثر باشد.

دکتر Ji-Soo Kim، از دانشگاه ملی سئول در Seongnam، کره جنوبی گفت: “تشخیص این شرایط دشوار است و می‌تواند برای بیمار بسیار ناتوان کننده باشد، بنابراین بسیار هیجان انگیز است که قادر به کشف این تشخیص از وضعیتی جدید باشیم که ممکن است به درمان پاسخ دهد”.


مقاله مرتبط: سرگیجه


برای تشخیص این وضعیت جدید، فرد در یک اتاق تاریک نشسته و معاینه کننده سر بیمار را به جلو هدایت می‌کند و سپس سر به مدت ۱۵ ثانیه به صورت افقی حرکت می‌کند. سپس بیمار چشمان خود را باز می‌کند و ضبط ویدئویی از حرکات چشم گرفته می‌شود. متخصصان مغز و اعصاب کشف کردند که پس از آزمایش افراد مبتلا به این بیماری جدید، حرکات چشم به نام نیستاگموس طولانی‌تر از سایر افراد است. وضعیت جدید، سبکی سر خود‌بخودی مکرر نامیده می‌شود که با حرکت سر موجب نیستاگموس می‌شود.

در میان ۳۳۸ نفر مبتلا به سبکی سر که علت شناخته شده‌ای ندارند، ۳۵ مورد از این شرایط جدید بوده و در مطالعه قرار گرفته اند. شرکت کنندگان حملات سبکی سر را از دو تا سه بار در هفته تا یک بار در سال تجربه می‌کردند. آن‌ها همچنین تهوع یا استفراغ، سردرد و عدم تحمل حرکات سر در طول حملات را تجربه کرده بودند.

شرکت کنندگان با ۳۵ نفر مبتلا به سبکی سر با شرایط دیگر، مانند بیماری منیر، میگرن وستیبولار و نوریت وستیبولار، مقایسه شدند. این آزمون ثابت زمانی یا زمانی که سرعت پاسخ حرکات بازتابی چشم به تغییر را نشان می‌دهد اندازه گرفت. برای کسانی که شرایط جدیدی داشتند، زمان ثابت در فاز اولیه نیستاگموس ۱۲ ثانیه بود، در حالی که برای افراد مبتلا به بیماری منیر ۶ ثانیه و برای کسانی که دارای نوریت وستیبولار و میگرن وستیبولار بودند، ۵ ثانیه اندازه‌گیری شد.


مقاله‌ی مرتبط: اختلالات روانی مثل اضطراب هم می‌توانند سرگیجه ایجاد کنند


متخصصین مغز و اعصاب همچنین دریافتند که افراد مبتلا به نوع جدید سبکی سر بیشتر احتمال دارد که بیماری حرکت شدید را تجربه کنند .

در مجموع ۲۰ نفر از ۳۵ نفر مبتلا به نوع جدید سبکی سر که حملات مکرر و علائم شدید داشتند، داروهای پیشگیرانه دریافت کردند. حدود یک سوم آن‌ها بهبودی جزئی یا کامل با داروهای جدید داشتند. در طول پیگیری طولانی مدت به طور متوسط ​​۱۲ سال پس از اولین علائم برای ۳۱ شرکت کننده، پنج نفر بهبودی کامل گزارش دادند، ۱۴ نفر گفتند علائم آن‌ها کمرنگ‌تر شده است و تنها یک نفر گفت علائم بدتر شده است.

Kim گفت که افراد مبتلا به این بیماری ممکن است مکانیسم بیش از حد فعال در سیستم وستیبولار یا تعادلی داشته باشند که به مغز کمک می‌کند که به حرکت بدن و حرکات محیط پاسخ دهد. ممکن است زمانی که این مکانیسم ناپایدار توسط عوامل درون بدن فرد یا محیط مختل می‌شود، سبکی سر اتفاق بیفتد.”

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید