انتشار این مقاله


ضد قارچ جدید در مبارزه با سوپرباکتری‌ها امید تازه ایجاد کرده است

خمر میکروسکوپی در بیمارستان‌های سراسر جهان انتقامی ویران کننده گرفته است

مخمر میکروسکوپی در بیمارستان‌های سراسر جهان انتقامی ویران کننده گرفته است – با خزیدن به کاتتر، لوله‌های دستگاه تنفس مصنوعی، و خطوط IV – و باعث عفونت تهاجمی مرگبار شده است. یکی از گونه‌های مقصر، Candida auris است، که به بسیاری از ضد قارچ‌ها مقاوم است، به این معنی که وقتی فرد آلوده می‌شود، گزینه‌های درمان محدودی وجود دارد. اما در تحقیق اخیر انجام شده در مورد داروهای ضد میکروبی و شیمی درمانی، محققان یک ترکیب جدید دارویی را به اثبات رسانده‌اند که C. auris مقاوم در برابر دارو را، هم در آزمایشگاه و هم در یک مدل موش با شبیه سازی عفونت‌های انسانی، می‌کشد.


مقاله مرتبط: آیا قارچ‌های روده در بروز بیماری کرون دخیل‌اند؟


این دارو از طریق مکانیسم جدیدی کار می‌کند. بر خلاف دیگر ضد قارچ‌ها که حفره‌هایی را در غشای سلولی مخمر ایجاد و یا سنتز استرول را مهار می‌کنند، داروی جدید مسیری را که پروتئین‌های لازم به دیواره سلولی مخمر متصل می‌شوند، متوقف می‌کند. این به این معنی است که مخمر C. auris نمی‌تواند به طور صحیح رشد کند و زمان سختتری برای تشکیل جوامع مقاوم در برابر دارو طول می‌کشد که یک منبع سرسخت در شیوع بیمارستانی است. هدف این دارو – آنزیم مخمر به نام Gwt1 – محافظت بالا در بین گونه‌های قارچی است، و این نشان می‌دهد که داروی جدید می‌تواند طیف وسیعی از عفونت‌ها را درمان کند.


مقاله مرتبط: قارچ‌های جادویی برای کمک به بیماران سرطانی!


این دارو در نوع جدید ضد قارچ‌ها اولین دارویی است که می‌تواند به رفع مقاومت دارویی کمک کند. دکتر محمود احمد قنوم، استاد پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای جنوبی و دانشگاه و بیمارستان‌های دانشگاهی مرکز پزشکی کلیولند و مدیر مرکز میکروسکوپ پزشکی Case Western Reserve می‌گوید:

حتی گونه‌های با بیشترین خطر، بعید به نظر می‌رسد راه حل‌هایی برای مکانیسم عمل این مخمر داشته باشند.

در مطالعه جدید، گروه قنوم این دارو را در برابر ۱۶ گونه مختلف C. auris مورد آزمایش قرار داد که از بیماران آلوده در آلمان، ژاپن، کره جنوبی و هند جمع آوری شده است. هنگامی که داروی جدید را کشف کردند، متوجه شدند که نسبت به نه ضد قارچ دیگر موجود قدرت بیشتری دارد. طبق گفته‌های نویسندگان، غلظت دارو مورد مطالعه برای کشتن C. auris در ظروف آزمایشگاهی، “هشت برابر کمتر از داروی فعال بعدی، انیدولافونژین و بیش از ۳۰ برابر کمتر از سایر ترکیبات مورد آزمایش است.”


مقاله مرتبط: بیماری قارچی پای ورزشکار


محققان همچنین مدل جدید موشی از عفونت‌های مهاجم C. auris برای مطالعه ایجاد کردند. سعید قنوم گفت:

برای کمک به کشف داروهای موثر، لازم است که یک مدل حیوانی را که این عفونت را تقلید می‌کند، به کار ببندیم. این کار ما به دو شیوه به این روش کمک می‌کند: اول ما مدل حیوان مورد نیاز را که عفونت ناشی از این مخمر ویرانگر را تقلید می‌کند، آماده می‌کنیم و دوم، ما از مدل توسعه یافته استفاده کردیم تا نشان دهد که دارو در درمان این عفونت موثر است.

آن‌ها از طریق وریدهای دم ، نقص ایمنی موش آلوده به C. auris را مورد مطالعه قرار دادند – شبیه به انسان‌های بسیار بیمار در بیمارستان‌ها که عفونت‌های خوني را تجربه می‌کنند. در مقایسه با موش‌های درمان شده با آنیدولافونژین، موش‌های آلوده درمان شده توسط داروهای جدید، دو روز بعد از درمان، کاهش قابل توجهی در تکثیر قارچ در کلیه، ریه و مغز داشتند. نتایج نشان می‌دهد که داروی جدید می‌تواند به درمان عفونت‌های تهاجمی کمک کند.
به گفته قنوم، هیجان انگیز ترین عنصر مطالعه این است که یک قدم ضدقارچ نویدبخش را به بیماران نزدیک می‌کند. این موضوع کمک می‌کند تا پایه‌ای برای آزمایشات بالینی فاز ۱ ایجاد شود که سطح پایین‌تری از این دارو را در بزرگسالان سالم مطالعه می‌کنند و برای هر گونه نگرانی‌های امنیتی بالقوه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. نیازی فوری برای چنین مطالعاتی وجود دارد، زیرا عفونت C. auris به تهدیدی جدی برای خدمات بهداشتی در سراسر جهان تبدیل شده است – و مقاومت در برابر دارو در حال افزایش است.
قنوم گفت:

گزینه های درمانی محدود، برای توسعه داروهای جدید که در برابر این آلودگی ویرانگر موثر هستند، درخواست می‌کنند. ما امیدواریم که به نوعی به توسعه داروهای جدید کمک کرده باشیم.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید