انتشار این مقاله


کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد

چاقی ریسک فاکتوری برای بسیاری از سرطان‌هاست و جراحی‌های مرتبط با چاقی خطر ابتلا به ملانوما را کاهش می‌دهند.

چاقی یک ریسک فاکتور شناخته شده برای بسیاری از سرطان‌هاست. در ایالات متحده سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان می‌باشد. شناخت ریسک فاکتورهای هر نوع از سرطان برای تلاش دانشمندان برای به حداقل رساندن خطر ابتلا در سراسر جهان مهم است و چاقی به عنوان ریسک فاکتوری برای بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان آندومتر، کبد، کلیه، کولورکتال و پانکراس به اثبات رسیده است.


مقالۀ مرتبط: از رابطه‌ی چاقی و سرطان چه می‌دانید؟


آشکارترین ریسک فاکتور سرطان پوست، عدم محافظت در برابر نور خورشید است. با این حال، طبق مطالعات اخیر، چاقی نیز ممکن است نقش داشته باشد. اخیرا، محققان تحقیقات بیش‌تری را برای بررسی نقش چاقی در ابتلا به ملانوما، نوع سریع‌رشد سرطان پوست، آغاز کردند.


مقالۀ مرتبط: این مقاله را بخوانید تا دیگر هیچوقت ضدآفتاب را فراموش نکنید!


چاقی و ملانوما

مطالعات قبلی نشان داده است که چاقی هم خطر ابتلا و هم میزان رشد ملانوما را افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ی اخیر محققان می‌خواستند بدانند که آیا کاهش وزن خطر ابتلا را کاهش می‌دهد.

دانشمندان برای بررسی ارتباط چاقی، کاهش وزن و ملانوما، از داده‌های حاصل از مطالعه نمونه‌های چاق سوئدی استفاده کردند. این پروژه برای کنترل نتایج مقایسه‌ی جراحی مرتبط با چاقی در برابر استفاده از درمان‌های چاقی معمول فردی انجام شده بود. شرکت‌کنندگان بیش از دو هزار نفر بودند که تحت جراحی چاقی قرار گرفته بودند و تعداد مشابهی شرکت‌کننده به عنوان گروه کنترل بودند که از نظر تعدادی از پارامترها از جمله سن، جنس، اندازه‌های بدنی، ویژگی‌های شخصیتی و ریسک فاکتورهای قلبی-عروقی یکسان بودند.
تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان داد که افرادی که تحت جراحی قرار گرفته بودند، کاهش قابل توجهی در میزان خطر ملانوما در طول ۱۸ سال بعدی داشتند.


مقالۀ مرتبط: آیا جراحی مرتبط به چاقی برای شما مناسب است؟


کاهش ۶۱ درصدی ریسک

در واقع، در مقایسه با گروه کنترل، در افراد گروه جراحی ۶۱ درصد کاهش ریسک ابتلا به ملانومای بدخیم و کاهش ۴۲ درصدی در خطر ابتلا به سایر انواع سرطان پوست دیده شد.

در این مطالعه طولانی‌مدت، جراحی‌های چاقی خطر ملانومای بدخیم را کاهش دادند. این یافته از ایده‌ی اینکه چاقی ریسک فاکتوری برای ملانوما می‌باشد، حمایت کرده و نشان می‌دهد که کاهش وزن در افراد چاق می‌تواند ریسک ابتلا به نوع کشنده سرطان را کاهش دهد که در طول چندین دهه در بسیاری از کشورها به‌طور پیوسته در حال افزایش است.

ارتباط بین سرطان پوست و ملانوما تا حدودی شگفت‌انگیز است و بررسی‌های زیادی برای یافتن دلیل دقیق آن مورد نیاز می‌باشد. یافته‌ها نگرانی‌های دیگری را درمورد خطر سلامت مرتبط با چاقی نشان می‌دهند، اما همچنین مسیر بالقوه‌ای را برای کاهش این خطرات ارائه می‌دهد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید